ShippingWatch

SeaIntel: Rederne kan ikke fastholde de høje rater

Den meget omtalte disciplin, som containerrederne syntes at have fundet i 2012, er kun en halv sandhed. For mens generelle ratestigninger gennemføres med stor disciplin, falder spot- og kontraktraterne hurtigere, end de gjorde under priskrigen i 2011, skriver SeaIntel.

Foto: Hyundai Merchant Marine

Redernes disciplin når det kommer til at gennemføre generelle ratestigninger er knap så udtalt, hvis man kigger på den ugentlige ændring i spot- og kontraktrater. De falder nemlig hurtigere end i de værste dage af priskrigen i 2011, skriver SeaIntel. Det kan komme til at betyde omfattende reduktioner i kapaciteten.

"Det er tydeligt, at redernes disciplin er meget høj, når det vedrører deres evne til at gennemføre ratestigninger - dette dokumenteres af den generelle stigning i rateniveauerne. (...) Imidlertid viser dataene tydeligt, at det andet element af disciplin - evnen til at opretholde raterne på en daglig basis - er blevet helt fraværende i markedet. Rate-erosionen der er resultatet af den manglende dag til dag-disciplin for rederne er nu endnu værre end under pris-krigen i 2011," skriver SeaIntel.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs