ShippingWatch

Skibsrederne: Trepunktsplan skal ændre ballastvandregler

Ballastvandreglerne skal justeres på flere punkter, for som de ser ud nu, er de ikke realistiske, mener Danmarks Rederiforening. Især tre punkter skal ændres på IMOs miljøudvalgsmøde i oktober.

Foto: Rederiforeningen

Når MEPC - Maritime Environment Protection Committee - mødes i begyndelsen af oktober for at diskutere ballastvandregler, har Danmarks Rederiforening flere ønsker til ændring af, hvordan reglerne skal sammensættes. For en måned siden har International Chamber of Shipping meldt ud, at man kræver fundamentale ændringer af ballastvandkonventionen. Rederiforeningen deler ICS' bekymring og har udpeget de store problemområder, fortæller kontorchef Peter Olsen i Danmarks Rederiforening til ShippingWatch.

For det første er Rederiforeningen på udkig efter en ændring af tidsfristerne i ballastvandkonventionen. Da konventionen blev vedtaget i 2004, tog overgangsreglerne for eksisterende skibe udganpunkt i 2009. Det ønskes ændret, så eksisterende skibe forstås som skibe bygget umiddelbart før konventionens ikrafttræden - formentlig 2014. Rederiforeningen har tidligere påpeget problemet, og Søfartsstyrelsen er gået i gang med at undersøge, hvor mange nye skibe, der reelt har ballastvandsystemer installeret.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs