
Når MEPC - Maritime Environment Protection Committee - mødes i begyndelsen af oktober for at diskutere ballastvandregler, har Danmarks Rederiforening flere ønsker til ændring af, hvordan reglerne skal sammensættes. For en måned siden har International Chamber of Shipping meldt ud, at man kræver fundamentale ændringer af ballastvandkonventionen. Rederiforeningen deler ICS' bekymring og har udpeget de store problemområder, fortæller kontorchef Peter Olsen i Danmarks Rederiforening til ShippingWatch.
For det første er Rederiforeningen på udkig efter en ændring af tidsfristerne i ballastvandkonventionen. Da konventionen blev vedtaget i 2004, tog overgangsreglerne for eksisterende skibe udganpunkt i 2009. Det ønskes ændret, så eksisterende skibe forstås som skibe bygget umiddelbart før konventionens ikrafttræden - formentlig 2014. Rederiforeningen har tidligere påpeget problemet, og Søfartsstyrelsen er gået i gang med at undersøge, hvor mange nye skibe, der reelt har ballastvandsystemer installeret.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app