ShippingWatch

Maersk: Deadline for ballastvand et "ekstremt pres"

Ballastvandløsninger til Maersk kræver en investering på 680 mio. dollar, men rederiet har ikke fundet de rette løsninger til deres skibe endnu. Et svært valg, som bliver presset at få foretaget inden IMOs deadline i 2014, fortæller projektleder Palle Wredstrøm fra Maersk Maritime Technology.

Foto: Maersk Line

Hvis IMOs ballastvandkonvention trådte i kraft i morgen, ville Maersk endnu ikke vide, hvordan rederiet skal løse den rensning af ballastvand, som IMO-konventionen kræver fra 2014. Det er simpelthen en gigantisk opgave for rederiet at finde de rigtige systemer til rensningen, siger projektleder Palle Wredstrøm fra Maersk Maritime Technology til ShippingWatch.

"Alle de løsninger, der er blevet udviklet har deres fordele og ulemper, og til hver skibstype er der forskellige løsninger. Det er noget helt nyt, og derfor skal man være helt klar i spyttet, før man vælger ballastvandløsninger. Vi afsøger alle muligheder, men vi mærker, at ingen i markedet har erfaring med det. Ballastvand er nyt for os, havnene og leverandørerne, og det gør det svært at træffe en beslutning om så stor en investering. Forbliver de nuværende gode ideer virkelig gode ideer?," spørger Palle Wredstrøm.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Efter ti års resultattørke er der igen sorte tal hos Lauritzen. Politiske spændinger i Ukraine mellem Vesten og Rusland øger frygten for nye cyberangreb a la det, der kostede Maersk to mia. kr. Et nyt forslag til EU's udspil om CO2-kvoter til shipping kan føre til endnu en milliard-fond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs