Redere forbereder ny tidsfrist for ballastvand

På anmodning fra Søfartsstyrelsen er Danmarks Rederiforening gået i gang med at undersøge, hvor mange danske skibe, der har installeret udstyr til rensning af ballastvand. Kun få sklibe har det nødvendige udstyr.

Danmarks Rederiforening er, på anmodning fra Søfartsstyrelsen, gået i gang med at undersøge, hvor mange danske skibe, der har installeret udstyr til rensning af ballastvand, sådan som IMO`s konvention om ballastvand, der forventes at træde i kraft i 2014, foreskriver. Det skriver rederiforeningen i sit nyhedsbrev.

Konventionen

Konventionen blev vedtaget i 2004 og dengang var fristen for, hvornår skibene skulle have udstyret om bord sat til 2009 for skibe bygget efter denne dato, og perioden 2014-2019 for skibe bygget efter 2009. Siden da er der gået en del år uden, at konventionen er blevet ratificeret i tilstrækkeligt omfang, men hvor implementering og håndhævelse af konventionens regler til gengæld løbende er blevet diskuteret, problematiseret og nye retningslinjer kommet til.

Derfor har rederierne ikke kunnet få klar besked om, hvilke krav om rensning af vandet, deres skibe skal kunne leve op til. Dermed er rederiernes mulighed for at komme på plads med de tekniske løsninger blevet besværliggjort. Resultatet er, at et meget lille antal skibe har det nødvendige udstyr om bord, mens resten af flåden risikerer ikke at kunne få udstyr installeret rettidigt.

Kun få skibe har udstyr

”Helt som forventet er det kun ganske få skibe bygget efter 2009, der har fået installeret udstyr. Det skyldes ganske enkelt usikkerheden om de fremtidige krav, både det konkrete indhold, dato for ikrafttræden og kvaliteten af tilgængeligt udstyr”, siger kontorchef Peter Olsen fra Danmarks Rederiforening.

Det lille antal skibe med udstyr gør det vanskeligt at se, at det skal kunne blive muligt at få retrofittet det meste af verdenshandelsflåden i løbet af en 5-årig periode, som der ellers er lagt op til. ”Vi har hele tiden sagt, at der må ses på tidsfristerne for, hvornår skibene skal kunne honorere kravet om behandling af ballastvand før udledning, som blev vedtaget tilbage i 2004. Derfor er det glædeligt, at Søfartsstyrelsen har taget initiativ til en kortlægning af situationen herhjemme, og vi ved, at noget tilsvarende er i gang i en række andre lande”,  siger Peter Olsen til rederiforeningens nyhedsbrev Kompas.

Situationen vil blive drøftet på næste møde i IMO’s miljøkomité MEPC i oktober måned i år.

Fem ud af seks danske ballastvandprojekter tegner positivt

Avis: Maersk vil overholde tidsfrist for ballastvand

Minister: Ballastregler ligger fast fra 2014 

Dansk kursskifte om ballastvand 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også