ShippingWatch

Avis: Maersk vil overholde tidsfrist for ballastvand

CEO hos Maersk Maritime Technology, Bo Cerup-Simonsen, forventer ifølge Søfart, at Danmark tilslutter sig den internationale konvention om ballastvand inden for et år.

Maersk vil gå forrest i kampen for rent ballastvand og forventer, at Danmark tilslutter sig IMOs konvention om ballstvand inden for et år, skriver Søfart.

"Vi har forberedt os grundigt på at leve op til de internationale regler, der følger i kølvandet på en dansk tilslutning til IMO konventionen, og som vi regner med falder på plads inden for det næste år. Vi pointerer, at der er behov for effektive og klare internaitonale regler, hvis det skal være muligt at implementere løsningerne mest effektivt," siger Bo Cerup-Simonsen ifølge avisen.

I alt 700 Maersk-skibe vil blive påvirket af de nye regler. De skal enten have deres ballastvand renset fra havnebaserede anlæg eller selv have installeret rensningsanlæg ombord.

Det er kun få dage siden, at Danmarks Rederiforening foretog et kursskifte i sagen om ballastvand og ønskede at få udsat de fastlagte frister i konventionen. Tidspunktet for eksisterende skibe er fastsat til 2014.Vicedirektør i Rederiforeningen, Jan Fritz Hansen, oplyste til ShippingWatch, at tiden simpelthen var forpasset og for kort til, at det realistisk var muligt for rederierne at leve op til de nye og kostbare krav allerede fra 2014.

Ønsket fra Rederiforeningen blev dog hurtigt tilbagevist af miljøminister Ida Auken (SF).

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs