ShippingWatch

Rederiforeningen tror ikke på frist for ballastvand

Danmarks Rederiforening er gået i gang med at undersøge, hvor mange danske skibe, der har installeret udstyr til rensning af ballastvand.  Foreningen tror ikke på, at konventionen kan træde i kraft i 2014.

Foto: Statoil

Danmarks Rederiforening er blevet bedt af Søfartsstyrelsen om at undersøge, hvor mange danske skibe, der har installeret udstyr til rensning af ballastvand for at kunne leve op til IMO-konvention om ballastvand, der skal træde i kraft i 2014.

”Helt som forventet er det kun ganske få skibe bygget efter 2009, der har fået installeret udstyr. Det skyldes ganske enkelt usikkerheden om de fremtidige krav, både det konkrete indhold, dato for ikrafttræden, og kvaliteten af tilgængeligt udstyr”, udtaler kontorchef Peter Olsen fra Danmarks Rederiforening ifølge en pressemeddelelse.

Få skibe klar

Konventionen blev vedtaget i 2004 og dengang var fristen for, hvornår skibene skulle have udstyret om bord sat til 2009 for skibe bygget efter denne dato, og perioden 2014-2019 for skibe bygget efter 2009. Siden da er der gået en del år uden, at konventionen er blevet ratificeret i tilstrækkeligt omfang, men hvor implementering og håndhævelse af konventionens regler til gengæld løbende er blevet diskuteret, problematiseret og nye retningslinjer kommet til. Derfor har rederierne ikke kunne få klar besked om, hvilke krav om rensning af vandet, deres skibe skal kunne leve op til. Dermed  er rederiernes mulighed for at komme på plads med de tekniske løsninger blevet besværliggjort. Resultatet er, at et meget lille antal skibe har det nødvendige udstyr om bord, mens resten af flåden risikerer ikke at kunne få udstyr installeret rettidigt, hedder det endvidere i pressemeddelelsen.

IMO drøftelser

”Vi har hele tiden sagt, at der må ses på tidsfristerne for, hvornår skibene skal kunne honorere kravet om behandling af ballastvand for udledning, som blev vedtaget tilbage i 2004. Derfor er det glædeligt, at Søfartsstyrelsen har taget initiativ til en kortlægning af situationen herhjemme, og vi ved, at noget tilsvarende er i gang i en række andre lande", udtaler Peter Olsen.

Spørgsmålet vil blive drøftet på næste møde i IMO’s miljøkomité MEPC i oktober i år.

Fart på projekt om måling af ballastvand 

Novozymes skrinlægger projekt om ballastvand 

Dansk firma skaber første ”intank” rensning af ballastvand

Panamas tøven bremser regler om ballastvand 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs