ShippingWatch

Smedegaard: DFDS har klaret voldsommere kriser før

Verdensøkonomiens dårlige karma og konkurrence i Den Engelske Kanal får DFDS til at nedjustere, men påvirker ikke selskabets humør på lang sigt. Vi har set værre, lyder det fra adm. direktør Niels Smedegaard.

"Vi har set det før. Vi kom igennem 2009 uden røde tal, og denne her økonomiske krise er ikke så dramatisk og voldsom som dengang. Den kan mærkes, men det er ikke noget, vi ikke kan klare," er kommentaren fra adm. direktør Niels Smedegaard til DFDS' regnskab for andet kvartal.

Han er optimist på trods af regnskabet for andet kvartal, der viser et fald i resultat på 278 mio. kr. i forhold til andet kvartal sidste år. Og på trods af en intensiveret konkurrence i Den Engelske Kanal og på Nordsøruten samt opstartsvanskeligheder med DFDS' nye rute mellem Dover og Calais. Dertil kommer den allestedsnærværende elendige verdensøkonomi.

"Jeg er helt og aldeles fortrøstningsfuld. Shipping er udfordret i i disse tider, og vi tjener stadigvæk gode penge. Vi vil gerne tjene flere, men vi ligger med et årligt EBITDA på mellem 1,1 og 1,2 mia. kr., og vi har et godt cashflow og en række muligheder for at blive et endnu mere velkonsolideret selskab. Vi kan se de første spæde resultater af de initiativer, vi har taget til at styrke forretningen, men det er selvfølgelig ikke et quick-fix," siger Niels Smedegaard.

Han nævner tonnageoptimering, bunkerbesparelser, gennemgang af personaleomkostninger, omflagning fra svensk til dansk skibe og et nyt kundefokusprojekt som de vigtigste midler til at holde forretningen strømlinet.

"Vi har et knivskarpt omkostnings- og toplinjefokus. Både på kort og mellemlang sigt er vi positive," siger Niels Smedegaard.

Ro på Nordsørute

DFDS omsatte i 2011 for 11,6 mia. kr. og nedsætter på baggrund af andet kvartal i år sine forventninger til andet halvårs resultat med en reduktion i EBITDA på 11 pct. Endnu en sten i skoen udover konkurrencen på Kanalen og den dårlige økonomiske verdenssituation er Nordsøruten, hvor DFDS tidligere på året fik konkurrence på guldruten Gøteborg-Immingham af North Sea RoRo. Det kostede kunder og kroner i første kvartal.

"Det virker til at være samme kunde- og konkurrencesituation i andet kvartal som i første. Der er ikke sket en dramatisk udvikling, men der er ingen tvivl om, at det har kostet os i første og også i andet kvartal, men mindre end frygtet. Det kommer til at have en indvirkning på vores 2012-resultat, men vi er glade for, at så mange af kunderne er blevet hos os. Der er ganske få, der er gået over til den nye konkurrent. Og for os er det et spørgsmål om, hvor længe konkurrenten synes, det er sjovt at konkurrere," siger Niels Smedegaard.

Kanalen giver DFDS store øretæver 

DFDS vil arbejde stenhårdt mod kanal-konkurrenter

Analytikere om DFDS-regnskab: Det bliver ikke prangende 

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs