DFDS vil arbejde stenhårdt mod kanal-konkurrenter

Dagens halvårsregnskab fra DFDS er i høj grad påvirket af øget konkurrence på sejladsen på Den Engelske Kanal. Adm. direktør Niels Smedegaard siger til ShippingWatch, at rederiet tager konkurrencen stenhårdt op. 
Foto: DFDS
Foto: DFDS

Udviklingen i konkurrencen på Den Engelske Kanal koster DFDS dyrt i andet kvartal. 150 mio. kr. må selskabet nedjustere i alt i regnskabet, og 110 af de millioner tilskriver DFDS konkurrenceudviklingen i kanalen.

"110 mio. kr. er en stor udgift, men det er en forholdsvis isoleret udfordring for os, som vi ved, skyldes de to hovedudfordringsområder: at vi har sat en ny rute ind mellem Dover og Calais, og at vi har fået konkurrence fra Eurotunnel på kanalen," siger Niels Smedegaard, adm. direktør for DFDS.

De to hovedudfordringer vil DFDS overvinde, vurderer Niels Smedegaard.

"Vi vil arbejde stenhårdt mod konkurrenterne, og vi er ikke dem, der kaster håndklædet i markedet. Der er andre, der tidligere er gået ind i shipping og fundet ud af, hvor vanskeligt det er. Kanalsejladsen er vores kerneforretning, og vi vil gøre alt, hvad vi kan for at kæmpe imod," siger Niels Smedegaard.

Venter ikke på konkurrencemyndighederne

Eurotunnels konkurrenceindtog mod DFDS har fået DFDS til at anmelde den nye spiller til de engelske konkurrencemyndigheder. Der er ingen tidsplan for, hvornår der forventes en afgørelse fra myndighederne, og det skal heller ikke være deres afgørelse, som bestemmer DFDS' udvikling, påpeger Smedegaard.

"Vi kan ikke sejle rundt med et udfordret produkt og vente på, at konkurrencemyndighederne klarer sagen for os på kanalen. Vi er meget tæt på at sætte et erstatningsskib ind på Dover-Calais, og vi satser på at klare konkurrencen af den markedsmæssige vej," siger Niels Smedegaard.

DFDS overskud for andet kvartal blev på 23 mio. kr. i andet halvår 2012. I 2011 var det tilsvarende resultat et overskud på 301 mio. kr. Det dårlige resultat får DFDS til at nedjustere forventningerne til hele årets driftsresultat (EBITDA) med 11 pct.

Konkurs bag rute

Det var konkursen i Seafrance, der fik DFDS til at starte op på ruten mellem Dover og Calais. Det skete dog kun med et enkelt skib. I april anløb endnu et skib på ruten, og det forbedrede situationen. Hvis altså ikke det havde været fordi et kooperativ af tidligere ansatte i Seafrance, med Eurotunnel i ryggen, havde købt Seafrances tre færger og opstartet en konkurrerende rute.

Eurotunnel har købt tre færger ud af Seafrance-boet og udlejet dem til kooperativen My Ferry Link, der består af tidligere Seafrance-ansatte. DFDS har derfor indklaget den nye konstellation til de franske og britiske konkurrencemyndigheder, da man mener, at dens markedsandel vil være voldsom.

Kanalen giver DFDS store øretæver

Analytikere om DFDS-regnskab: Det bliver ikke prangende 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også