En del af Watch Medier

ShippingWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
20.08.2012kl. 12.54

Smedegaard: Vi har lært af fortidens fejl

Maersk Line har lært lektion, og vil ikke være aggressive på prisen for at tage markedsandele. Resultatet ved det er, at konkurrenterne følger med og hele branchen lider. Så klar er lærdommen, fortæller Maersk gruppens CEO, Nils Smedegaard Andersen, til Tradewinds.
AF RITZAU FINANS

Containerbranchen kæmpede en voldsom priskrig i andet halvår af 2011 og starten af 2012, hvilket medførte store tab for hovedparten af aktørerne. Ikke mindst Maersk Line led med et tab på små 5 mia. kr. i andet halvår 2011 og 3402 mio. kr. i første kvartal 2012. Siden da er raterne rattet op i takt med, at rederierne har indført ratestigninger. I andet kvartal var Maersk Line i plus.

"Vi advarer imod at bruge kapacitetsudnyttelse som basis for beslutninger om at hæve eller sænke raterne. Det er en fejl, vi har lavet sammen med andre i industrien, og det er ikke den rigtige vej frem," siger Nils Smedegaard til Tradewinds og fortsætter: " Det er normalt for en industri at have for meget kapacitet når væksten er langsom, og det bliver vi bare nødt til at lære at leve med uden at dumpe raterne. Vi får ikke større volumen på vores skibe ved at dumpe raterne, da vores konkurrenter bare vil gøre det samme."

Uden for kontrol

Topchefen glæder sig over, at raterne er steget men understreger, at den fremtidige udvikling i høj grad er uden for selskabets egen kontrol.

"Det store spørgsmål er, hvordan industrien handler. Hvad industrien gør er uden for vores kontrol. Men jeg tror, industrien generelt forstår, at man ikke vækster markedet ved at skære i raterne. Vi har været igennem en række gentagelser, og vi bliver klogere hver gang," siger Nils Smedegaard.

Industrien er, sammen med faldende efterspørgsel, præget af overkapacitet. En overkapacitet Maersk Line selv har bidraget til med et stort investeringsprogram. Der er dog ikke flere investeringer på vej i rederiet, fortæller Smedegaard.

"Vi ser meget begrænset behov for ny kapacitet i industrien. Vi har vores Tripple E-skibe på vej fra midten af 2013 til 2015 og det burde dække vores behov i den periode. Så på kort- og mellemlangt sigt vil der være meget begrænsede investeringer i industrien, afslutter Nils Smedegaard Andersen.

Smedegaard: "Helt sikkert mere potentiale i slow steaming"

Smedegaard: Højere rater er svaret på ubalancen i containerfart 

 

Relaterede artikler:

  • Smedegaard: "Helt sikkert mere potentiale i slow steaming"

  • Smedegaard: Højere rater er svaret på ubalancen i containerfart

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Maersk Supply Service
Rederier

Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien

Maersk Supply Service har landet en stor kontrakt i Brasilien, hvor rederiets skibe skal bugsere og fortøje et flydende FPSO-produktionsanlæg i Búzios-feltet i Santos Basin.
  • Havfram vil opbygge en hel flåde af vindinstallationsskibe
  • Kristian Mørch og J. Lauritzen stiller skarpt på havvind - både direkte og indirekte

For abonnenter

Foto: Hunter Group
Tank

Hunter Group solgte sit sidste skib for næsten 100 mio. dollar

For abonnenter

Foto: Pr / Maersk
Container

Robust reefer-marked viser nu svaghedstegn

For abonnenter

Blue Water har udset sig Jørgen Wisborg (th.) til at afløse stifter Kurt Skov (tv.) som bestyrelsesformand. | Foto: Blue Water Shipping
Logistik

Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde"

For abonnenter

Photo: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok

For abonnenter

”For at forstå begrundelsen for vores beslutning er det vigtigt at forstå, hvordan vores strategi nu er en helt anden, end den var i 2015. Nu har vi en integrator-strategi,” siger Johan Sigsgaard, Chief Product Officer - Ocean i Maersk. | Foto: Maersk
Container

Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance

For abonnenter

Læs også

”For at forstå begrundelsen for vores beslutning er det vigtigt at forstå, hvordan vores strategi nu er en helt anden, end den var i 2015. Nu har vi en integrator-strategi,” siger Johan Sigsgaard, Chief Product Officer - Ocean i Maersk. | Foto: Maersk
Container

Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance

Maersk har behov for et mere uafhængigt brand, end deltagelsen i 2M-alliancen tillader, og har derfor ikke planer om at gå ind i en anden stor containeralliance ifølge Ocean-direktør Johan Sigsgaard.

For abonnenter

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Foto: Ramal/Reuters/Ritzau Scanpix
Rederier

Tyrkisk fragtskib er ramt af missiler i Ukraine

Et tyrkisk fragtskib blev sent tirsdag angivelig ramt af missiler i den ukrainske havneby Kherson og brød i brand.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Hunter Group solgte sit sidste skib for næsten 100 mio. dollar – 26. jan.
  • Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien – 26. jan.
  • Robust reefer-marked viser nu svaghedstegn – 26. jan.
  • Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde" – 26. jan.
  • Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok – 26. jan.
  • Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance – 26. jan.
  • Tyrkisk fragtskib er ramt af missiler i Ukraine – 26. jan.
  • Hapag-Lloyd afviser opbrud af alliance – 26. jan.
  • Oliepriser træder vande før Opec-møde og nyt om EU-sanktioner – 26. jan.
  • Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar – 26. jan.
  • Jysk-topchef ser et presserende behov for udvidelse af Aarhus Havn – 26. jan.
  • Rederiernes alliancer er skabt af et årti med kriser, priskrig og milliardopkøb – 26. jan.
  • Vindrederiet IWS bestiller to nye skibe – 26. jan.
  • Hapag-Lloyd køber betydelig andel i indisk havneselskab – 25. jan.
  • Hapag-Lloyd vil undersøge mulighederne for ammoniak til sine skibe – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge