ShippingWatch

Smedegaard: Vi har lært af fortidens fejl

Maersk Line har lært lektion, og vil ikke være aggressive på prisen for at tage markedsandele. Resultatet ved det er, at konkurrenterne følger med og hele branchen lider. Så klar er lærdommen, fortæller Maersk gruppens CEO, Nils Smedegaard Andersen, til Tradewinds.

Containerbranchen kæmpede en voldsom priskrig i andet halvår af 2011 og starten af 2012, hvilket medførte store tab for hovedparten af aktørerne. Ikke mindst Maersk Line led med et tab på små 5 mia. kr. i andet halvår 2011 og 3402 mio. kr. i første kvartal 2012. Siden da er raterne rattet op i takt med, at rederierne har indført ratestigninger. I andet kvartal var Maersk Line i plus.

"Vi advarer imod at bruge kapacitetsudnyttelse som basis for beslutninger om at hæve eller sænke raterne. Det er en fejl, vi har lavet sammen med andre i industrien, og det er ikke den rigtige vej frem," siger Nils Smedegaard til Tradewinds og fortsætter: " Det er normalt for en industri at have for meget kapacitet når væksten er langsom, og det bliver vi bare nødt til at lære at leve med uden at dumpe raterne. Vi får ikke større volumen på vores skibe ved at dumpe raterne, da vores konkurrenter bare vil gøre det samme."

Uden for kontrol

Topchefen glæder sig over, at raterne er steget men understreger, at den fremtidige udvikling i høj grad er uden for selskabets egen kontrol.

"Det store spørgsmål er, hvordan industrien handler. Hvad industrien gør er uden for vores kontrol. Men jeg tror, industrien generelt forstår, at man ikke vækster markedet ved at skære i raterne. Vi har været igennem en række gentagelser, og vi bliver klogere hver gang," siger Nils Smedegaard.

Industrien er, sammen med faldende efterspørgsel, præget af overkapacitet. En overkapacitet Maersk Line selv har bidraget til med et stort investeringsprogram. Der er dog ikke flere investeringer på vej i rederiet, fortæller Smedegaard.

"Vi ser meget begrænset behov for ny kapacitet i industrien. Vi har vores Tripple E-skibe på vej fra midten af 2013 til 2015 og det burde dække vores behov i den periode. Så på kort- og mellemlangt sigt vil der være meget begrænsede investeringer i industrien, afslutter Nils Smedegaard Andersen.

Smedegaard: "Helt sikkert mere potentiale i slow steaming"

Smedegaard: Højere rater er svaret på ubalancen i containerfart 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs