En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
11.07.2012kl. 10.59

Danske antipirater mangler penge til rost uddannelse

Initiativtagerne til den nye maritime vagtuddannelse for hjemvendte soldater fra Afghanistan skal mødes med beskæftigelsesminister Mette Frederiksen i næste måned. Initiativet og indholdet i uddannelsen er alle steder rost til skyerne, men det kniber med finansieringen.
Foto: Foto: Brian Karmark
af OLE ANDERSEN

Det har ikke skortet på roser og opbakning fra redere og andre i den maritime industri til den nye danske vagtuddannelse for hjemvendte soldater fra Afghanistan, Veteran Cross Over. Det første hold med 20 soldater blev gennemført sidste år, alle fik job i handelsflåden og behovet for veluddannede sikkerhedsvagter vil stige voldsomt de kommende år. Men initiativtagerne bestående af bl.a. tidligere elitesoldater efterlyser finansiering med henblik på etablering af en permanent dansk uddannelse med høje standarder.

"Det offentlige er meget træge i forhold til at deltage. Vi ved, vi kan skaffe soldaterne job, vi ved, det er job, de gerne vil have, og vi ved, det er en god forretning for det offentlige. Det er der ingen tvivl om" siger Ole Brøndum, tidligere elitesoldat og initiativtager til uddannelsen, til ShippingWatch.

Uddannelsen koster 40.000 kroner per person, men lokale jobcentre holder sig tilbage. J. Lauritzen Fonden har støttet uddannelsen med 600.000 kroner for at få den etableret. Prisen dækker honorarer og andet til instruktører og faciliteter på bl.a. Skipperskolen i Skagen og Navtec i Frederikshavn. Også Danmarks Rederiforening, D/S Norden og Nordane Shipping har været med til at sikre økonomien det første år.

Møde med Mette Frederiksen

Ole Brøndum og andre initiativtagere bag uddannelsen, der bl.a. tæller den tidligere chefpolitiinspektør i København Kai Vittrup og Mærsk-Mc-Kinney Møllers tidl. privatsekretær og mangeårige chef i Mærsk Flemming Ibsen, skal mødes med beskæftigelsesminister Mette Frederiksen S) i næste måned i håb om at finde en langsigtet finansieringsløsning.

Den nye danske våbenlov, der trådte i kraft 1. juli har gjort det lettere at hyre danske maritime vagter. Næste skridt bliver ifølge planen en udvidelse af uddannelsen inden for olie- og gas.

Rederiforeningen har tidligere anslået de kommende års behov til omkring 300 maritime sikkerhedsvagter i den danske handelsflåde, men rederiforeningen ønsker at være upolitisk i forbindelse med uddannelsen, som de sympatiserer med og har rost indholdet af.

Stigende behov

Ole Brøndum mener, at behovet for veluddannede maritime vagter bliver stort de kommende år. Også fordi havne og containere i stigende omfang bliver mål for pirater og andre.

"Vi har ikke regnet på behovet inden for olie- og gas, men det bliver formentlig ganske betydeligt," siger Ole Brøndum, der også ser store perspektiver i netop olie og gas på grund af den store efterspørgsel efter arbejdskraft.

"Vi vil meget gerne lave en uddannelse sammen med offshore-virksomhederne og erhvervsakademiet i Esbjerg, der kan sikre de hjemvendte soldater uddannelse og beskæftigelse," siger Ole Brøndum.

Danske skibe må bevæbnes i alle piratområder 

IMO udsender vejledning til private vagtselskaber

Oprustning i piratvåben er en risiko for flådestyrker 

Relaterede artikler:

  • Foto: Rederiforeningen

    Danske skibe må bevæbnes i alle piratområder

  • IMO udsender vejledning til private vagtselskaber

    For abonnenter

  • Oprustning i piratvåben er en risiko for flådestyrker

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Watch Job

  • Head of Business Development

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Senior Porteføljemanager

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge