Danske antipirater mangler penge til rost uddannelse

Initiativtagerne til den nye maritime vagtuddannelse for hjemvendte soldater fra Afghanistan skal mødes med beskæftigelsesminister Mette Frederiksen i næste måned. Initiativet og indholdet i uddannelsen er alle steder rost til skyerne, men det kniber med finansieringen.
Foto: Foto: Brian Karmark
Foto: Foto: Brian Karmark

Det har ikke skortet på roser og opbakning fra redere og andre i den maritime industri til den nye danske vagtuddannelse for hjemvendte soldater fra Afghanistan, Veteran Cross Over. Det første hold med 20 soldater blev gennemført sidste år, alle fik job i handelsflåden og behovet for veluddannede sikkerhedsvagter vil stige voldsomt de kommende år. Men initiativtagerne bestående af bl.a. tidligere elitesoldater efterlyser finansiering med henblik på etablering af en permanent dansk uddannelse med høje standarder.

"Det offentlige er meget træge i forhold til at deltage. Vi ved, vi kan skaffe soldaterne job, vi ved, det er job, de gerne vil have, og vi ved, det er en god forretning for det offentlige. Det er der ingen tvivl om" siger Ole Brøndum, tidligere elitesoldat og initiativtager til uddannelsen, til ShippingWatch.

Uddannelsen koster 40.000 kroner per person, men lokale jobcentre holder sig tilbage. J. Lauritzen Fonden har støttet uddannelsen med 600.000 kroner for at få den etableret. Prisen dækker honorarer og andet til instruktører og faciliteter på bl.a. Skipperskolen i Skagen og Navtec i Frederikshavn. Også Danmarks Rederiforening, D/S Norden og Nordane Shipping har været med til at sikre økonomien det første år.

Møde med Mette Frederiksen

Ole Brøndum og andre initiativtagere bag uddannelsen, der bl.a. tæller den tidligere chefpolitiinspektør i København Kai Vittrup og Mærsk-Mc-Kinney Møllers tidl. privatsekretær og mangeårige chef i Mærsk Flemming Ibsen, skal mødes med beskæftigelsesminister Mette Frederiksen S) i næste måned i håb om at finde en langsigtet finansieringsløsning.

Den nye danske våbenlov, der trådte i kraft 1. juli har gjort det lettere at hyre danske maritime vagter. Næste skridt bliver ifølge planen en udvidelse af uddannelsen inden for olie- og gas.

Rederiforeningen har tidligere anslået de kommende års behov til omkring 300 maritime sikkerhedsvagter i den danske handelsflåde, men rederiforeningen ønsker at være upolitisk i forbindelse med uddannelsen, som de sympatiserer med og har rost indholdet af.

Stigende behov

Ole Brøndum mener, at behovet for veluddannede maritime vagter bliver stort de kommende år. Også fordi havne og containere i stigende omfang bliver mål for pirater og andre.

"Vi har ikke regnet på behovet inden for olie- og gas, men det bliver formentlig ganske betydeligt," siger Ole Brøndum, der også ser store perspektiver i netop olie og gas på grund af den store efterspørgsel efter arbejdskraft.

"Vi vil meget gerne lave en uddannelse sammen med offshore-virksomhederne og erhvervsakademiet i Esbjerg, der kan sikre de hjemvendte soldater uddannelse og beskæftigelse," siger Ole Brøndum.

Danske skibe må bevæbnes i alle piratområder 

IMO udsender vejledning til private vagtselskaber

Oprustning i piratvåben er en risiko for flådestyrker 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også