Medie: Mærsks nye Safmarine-skibe skal støtte vækst

Mærsk Gruppens investering i nye skibe til Safmarine er en forsigtig beslutning i betragtning af, at syv af verdens hurtigst voksende økonomier indenfor de næste fire år højst sandsynligt vil være at finde i Afrika. Det skriver nyhedsmediet Logistics Week.
Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals

A.P. Møller-Mærsk Gruppens nye Safmarine tonnage til Vestafrika er bygget til formålet og støtter omkring Safmarines profitable vækstmarked, skriver Logistics Week.

Handel til og fra Afrika, især Vestafrika, er vokset betydeligt de sidste ti år, og Mærsk Gruppens investering i nye skibe er en forsigtig beslutning i betragtning af, at syv af verdens hurtigst voksende økonomier indenfor de næste fire år højst sandsynligt vil være at finde i Afrika.

En større efterspørgsel på køleskibe på Vestafrika-Fjernøsten har også bevirket, at de nye 4.500 teu Safmarine WAFMAX fartøjer – Safmarine Chachai, Safmarine Chambal, og Safmarine Chilka – bliver udstyret med øget kølekapacitet. Hvert fartøj har en kølekapacitet på 150 stik.

Men øget kølekapacitet er ikke den eneste betydelige egenskab på de nye skibe.

Skibene er særligt bygget til at kunne klare de nuværende forhindringer ved Vestafrikanske havne, nemlig lavvandede områder, længdebegrænsninger og en mangel på stående kraner. Fartøjerne er også 30 procent mere energieffektive end de gennemsnitlige fartøjer på Asien-Afrika ruterne, og det forventes, at de vil forårsage væsentlige reduceringer af blandt andet omkostningerne ved overbelastning og skibsantal i vestafrikanske havne ved at øge havneproduktiviteten og turn-around tiderne, ifølge en undersøgelse citeret i A. P. Møller-Mærsks 2011 Sustainability Report. 

APM Terminals investerer milliarder i Afrika og Mellemøsten  

Fortsat fremgang i afrikansk knudepunkt

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også