ShippingWatch

Fortsat fremgang i afrikansk knudepunkt

Den nye topchef foir APM Terminals ser store vækstmuligheder i Nigeria, som i 1. kvartal har haft pæn fremgang i containermængderne . Havnen tegner sig for 60-70 procent af den totale import i Afrika

Maersk Lines nye direktør for Nigeria ser ifølge Aktiefokus gode muligheder for forsat højere effektivitet i havnen i Nigeria, samt et stigende handelspotentiale for landet.

Maersk Lines nye West Africa Maximum (wafmax) skibe vil understøtte havnen i Apapa, Nigeria, idet havnens håndteringstider vil blive reduceret, hvilket vil betyde lavere udgifter for eksportører og importører og skabe betingelserne for fortsat handelsvækst, lød det fra den nyindsatte direktør for Maersk Nigeria Limited Jan Thorhauge på sit første møde med sine nye kollegaer i Nigeria, beretter This Day Live.

 Jan Thorhauge, som er 52 år, har netop afløst den tidligere direktør David Skov. Tilbage i 2011 bestilte Maersk Line 22 skibe, hver med en kapacitet på 4.500 teu kaldet wafmax, der skal servicere de afrikanske handelsruter.

Ifølge Shipping Gazette fredag steg containermængderne i havnen i Nigeria i 1. kvartal med 5,7 procent. Ifølge Nigerian Ports Authority (NPA) er hovedforklaringen den massive udvikling af infrastrukturen, der yhar fundet sted siden 2006. APM Terminals har investeret omkring 200 mio. USD i en opgradering af Apapa Container Terminalen over de seneste seks år. Den anden store terminaloperatør er Port and Terminal Multiservice Limited (PTML).

Nigerias står ifølge APM Terminals for ikke mindre end 60-70 procent af den totale import til Afrika.

 

Indien ikke med på APM Terminals' Top 20 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs