ShippingWatch

Splitter de nye øko-designs skibsrederne i to?

Nogle skibsredere vil ikke se kendsgerningen i øjnene om, at der er en risiko for, at nye og mere brændstofbesparende skibe vil skabe en "ny" og en "gammel" handelsflåde med store problemer til følge for mange rederier, skriver analysevirksomheden Platou Markets fredag

Foto: Hempel

Mange skibsrederes afvisning af nye brændstofbesparende skibe, de såkaldte øko-designs, som svar på de høje oliepriser, er ikke overbevisende, mener analysevirksomheden Platou Markets. På det årlige Posidonia forum i Athen i den forløbne uge drøftede et panel af redere de nye øko-designs som en mulig erstatning for en stor del af den eksisterende flåde, og ifølge Platou synes der at være udbredt enighed blandt rederne om, at køb af second hand skibe er at foretrække fremfor for at føje nye problemer til et marked præget af overkapacitet.

"Vi fik i stedet en opfattelse af, at skibsrederne muligvis nægter at se sandheden i øjnene, eller også vil de i det mindste ikke indrømme det offentligt, at det vil få negative konsekvenser for deres nuværende flåde, hvis der udvikles et marked i to spor. Denne bekymring blev ikke nævnt en eneste gang, hvilket er overraskende i betragtning af den resterende værdirisiko og derfor også adfærden blandt chartrere. Vi hørte iingen overbevisende argumenter elller fik dokumentation for fornuften i at afvise fordelene ved de nye skibe," skriver Platou, der fremhæver Frontline 2012, Tanker Pacific og Scorpio Tankers som nogle af de få øko-skibsejere, som også har adgang til kapital og har sunde balancer.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs