En del af Watch Medier

ShippingWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
08.06.2012kl. 11.11

Maersk Tankers advarer mod nybygningshysteri

"Lige nu kan vi kun måle en forbedring af effektiviteten i brændstofforbruget på maksimalt 10 procent, og det er ikke tilstrækkeligt i forhold til at bestille nye skibe og forrente dem," siger Hanne B. Sørensen, CEO i Maersk Tankers. Hun ser store muligheder i opgradering af flåden i stedet for at bestille nye.
Foto: Maersk Tankers
af OLE ANDERSEN

Over en tredjedel af den nuværende, globale tankskibsflåde er kun mellem 0-5 år gammel. Derfor vil der være langt mere økonomi i at opgradere disse skibe frem for at bestille nye, der ikke kan tjene sig selv hjem, advarer CEO i Maersk Tankers, Hanne B. Sørensen.

"Lige nu kan vi kun måle en forbedring af effektiviteten i brændstofforbruget på maksimalt 10 procent, og det er ikke tilstrækkeligt i forhold til at bestille nye skibe og forrente dem. Derfor bør der i den nuværende situation være langt større fokus på opgradering, retrofitting af tankflåden. Vi skal huske på, at ca. 37 procent af flåden har en alder på mellem 0-5 år. Det er altså en meget ung flåde, og hvis man anslår, at en opgradering af et skib kan udføres for mellem 2-5 mio. USD, kan du retrofitte 10-11 eksisterende tankskibe for et beløb, der svarer til prisen for et enkelt nyt MR produkttankskib," siger Hanne B. Sørensen til ShippingWatch.

En lang række skibsredere advarede i den forløbne uge på det årlige maritime forum i Athen mod at falde for værfternes i øjeblikket mange lovprisninger af nye øko-skibe, deres design og brænstofbesparelser på helt op til 20 procent. Nogle redere har kaldt værfternes salgspolitik for "markedsføringsgimmick" og "varm luft".

Så langt vil Maersk Tankers CEO ikke gå. Men hun ser gerne et skift i den nuværende dagsorden inden for tank, hvor mange taler om nye, topmoderne flåder og nybygningsordrer på et tidspunkt, hvor der er rigeligt af nye tankskibe i markedet, der med fordel kan opgraderes.

Aggressiv ekspansion i Frontline

Hanne B. Sørensen har ikke konkret adresse til enkelte, navngivne rederier, men en af storspillerne i den internationale tankskibsflåde, norske Frontline 2012, tiltrækker i disse måneder stor international opmærksomhed om spørgsmålet. Frontline 2012 og hovedaktionæren John Fredriksen har bestillinger af op til 24 nye skibe i pipelinen. Rederiet har rejst over 200 mio. USD på børsen i Oslo i ny kapital for at finansiere opbygning af en ny flåde inden de næste tre år med bestilling af op til 24 olie- og produkttanskibe til en samlet værdi af 578 mio. USD.

"Bestyrelsen er overbevist om, at rederiet gennem en aggressiv ekspansion med økonomisk effektiv tonnage i det i øjeblikket pressede marked kan skabe fordele, som over tid kan skabe et ekstraordinært stort afkast til vores aktionærer," oplyste selskabet for nylig i en regnskabsmeddelelse for 1. kvartal 2012.

Frontline 2012 investerer i nybyggeri for 210 mio. USD

Frontline 2012 bebuder storopkøb af tankskibe  

Medie: Analytikere mister troen på Frontline  

Skibsredere: Værfternes øko-skibe er varm luft  

 

 

Relaterede artikler:

  • Frontline 2012 investerer i nybyggeri for 210 mio. USD

    For abonnenter

  • Frontline 2012 bebuder storopkøb af tankskibe

  • Medie: Analytikere mister troen på Frontline

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Mads Drejer, driftsdirektør hos Scan Global Logistics | Foto: Pr-foto Scan Global Logistics
Logistik

Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb

Erfaringen og det internationale snit hos en af verdens største kapitalfonde matcher perfekt med ambitionerne hos danske Scan Global Logistics.
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond
  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte

For abonnenter

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser

For abonnenter

Photo: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

For abonnenter

Sultan Ahmen Bin Sulayem er topchef for Dubai-baserede DP World. | Foto: DP World
Havne

DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023

For abonnenter

Foto: Sund & Bælt
Miljø & Politik

EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause

Photo: Nick Oxford/Reuters/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop

Læs også

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

”Vi har ikke noget udtalt mål om at blive store som dengang, men har et ønske om at være en relevant aktør for kunderne og være deres foretrukne transportpartner,” siger Fridtjof C. Eitzen. | Foto: Magnus Møller
Fokus

Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping

Fridtjof C. Eitzen er ny topchef i Christiania Shipping og slår fast, at opkøb er sat på hold efter et rekordår. Den 36-årige marine-ingeniør, der er femte generation i Eitzen-dynastiet, vil elektrificere skibsfarten.

For abonnenter

Photo: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

Importforbuddet på russiske olieprodukter betyder, at især de mellemstore tankskibe må sejle længere for at hente varer. Det vil sende rederiernes indtjening i vejret i de kommende måneder, forventer Clarksons.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb – 12.03
  • EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause – 11.43
  • De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser – 11.09
  • Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland – 10.35
  • DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023 – 09.31
  • Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop – 08.52
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond – 08.08
  • Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping – 08.00
  • Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand – 07.41
  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 5. feb.
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast prisindeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge