ShippingWatch

Maersk Tankers advarer mod nybygningshysteri

"Lige nu kan vi kun måle en forbedring af effektiviteten i brændstofforbruget på maksimalt 10 procent, og det er ikke tilstrækkeligt i forhold til at bestille nye skibe og forrente dem," siger Hanne B. Sørensen, CEO i Maersk Tankers. Hun ser store muligheder i opgradering af flåden i stedet for at bestille nye.

Foto: Maersk Tankers

Over en tredjedel af den nuværende, globale tankskibsflåde er kun mellem 0-5 år gammel. Derfor vil der være langt mere økonomi i at opgradere disse skibe frem for at bestille nye, der ikke kan tjene sig selv hjem, advarer CEO i Maersk Tankers, Hanne B. Sørensen.

"Lige nu kan vi kun måle en forbedring af effektiviteten i brændstofforbruget på maksimalt 10 procent, og det er ikke tilstrækkeligt i forhold til at bestille nye skibe og forrente dem. Derfor bør der i den nuværende situation være langt større fokus på opgradering, retrofitting af tankflåden. Vi skal huske på, at ca. 37 procent af flåden har en alder på mellem 0-5 år. Det er altså en meget ung flåde, og hvis man anslår, at en opgradering af et skib kan udføres for mellem 2-5 mio. USD, kan du retrofitte 10-11 eksisterende tankskibe for et beløb, der svarer til prisen for et enkelt nyt MR produkttankskib," siger Hanne B. Sørensen til ShippingWatch.

En lang række skibsredere advarede i den forløbne uge på det årlige maritime forum i Athen mod at falde for værfternes i øjeblikket mange lovprisninger af nye øko-skibe, deres design og brænstofbesparelser på helt op til 20 procent. Nogle redere har kaldt værfternes salgspolitik for "markedsføringsgimmick" og "varm luft".

Så langt vil Maersk Tankers CEO ikke gå. Men hun ser gerne et skift i den nuværende dagsorden inden for tank, hvor mange taler om nye, topmoderne flåder og nybygningsordrer på et tidspunkt, hvor der er rigeligt af nye tankskibe i markedet, der med fordel kan opgraderes.

Aggressiv ekspansion i Frontline

Hanne B. Sørensen har ikke konkret adresse til enkelte, navngivne rederier, men en af storspillerne i den internationale tankskibsflåde, norske Frontline 2012, tiltrækker i disse måneder stor international opmærksomhed om spørgsmålet. Frontline 2012 og hovedaktionæren John Fredriksen har bestillinger af op til 24 nye skibe i pipelinen. Rederiet har rejst over 200 mio. USD på børsen i Oslo i ny kapital for at finansiere opbygning af en ny flåde inden de næste tre år med bestilling af op til 24 olie- og produkttanskibe til en samlet værdi af 578 mio. USD.

"Bestyrelsen er overbevist om, at rederiet gennem en aggressiv ekspansion med økonomisk effektiv tonnage i det i øjeblikket pressede marked kan skabe fordele, som over tid kan skabe et ekstraordinært stort afkast til vores aktionærer," oplyste selskabet for nylig i en regnskabsmeddelelse for 1. kvartal 2012.

Frontline 2012 investerer i nybyggeri for 210 mio. USD

Frontline 2012 bebuder storopkøb af tankskibe  

Medie: Analytikere mister troen på Frontline  

Skibsredere: Værfternes øko-skibe er varm luft  

 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs