Skibsredere: Værfternes øko-skibe er varm luft
.jpg)
De store skibsværfter udbyder i disse tider skibe som moderne, højteknologiske øko-designs skabt til fremtidens krav om mindre brændstofforbrug . Men det lugter langt af væk af markedsføringsgimmick i håbet om at tiltrække nye ordrer, men på et tidspunkt, hvor der ikke er behov for yderligere tonnage. Det mener en lang række ledende skibsredere, som flere internationale medier citerer fra Capital Link Shipping's Posidonia forum i Athen.
Navios formand Angeliki Frangou sagde i sit indlæg ifølge Lloyd's List, at der var vældig meget hype i markedet i øjeblikket om de nye skibe, men at det meste i virkeligheden er varm luft. Samme linie lagde Morten Arntzen, CEO i Overseas Shipholding Group, der advarede om, at det ikke forretningsmæssigt giver mening at bestille nye øko-skibe, når der findes skibe i markedet til priser, der kan give et afkast.
Voksne industrier
"Shipping og skibsbygning er voksne industrier, og hvis værfterne nu påstår, at de kan reducere brændstofforbruget med op til 20 procent med eksisterende og kendt teknologi, må værfterne have gjort det rigtig dårligt tidligere," sagde Danaos CEO John Coustas, der i stedet anbefaler industrien at opgradere eksisterende skibe frem for at bygge, som kun værfterne har økonomiske fordele af.
CEO John Dragnis fra Goldenport Holding sagde, at nogle af de nye øko-designs inden for container kun tjener en smule mere end deres standard Panamax i timecharter markedet.
Andre redere nedtoner risikoen for et regulært boom af nye skibe. Alene på grund af vanskelighederne med at få disse skibe finansieret.
Kinesiske tørlastskibe udbydes til lavpris
Nyhedsbrev: Ordrer til kinesiske skibsværfter helt i bund
Hele verdens skibsværft ligger i Sydkorea
Relaterede artikler:
Kinesiske tørlastskibe udbydes til lavpris
For abonnenter
Hele verdens skibsværft ligger i Sydkorea
For abonnenter