Maersk investerer 7,6 mia USD i flåden

Maersk Gruppens CEO Nils Smedegaard Andersen skitserer gruppens investeringsplan frem til 2015 inden for skibe og borerigge. Samlet skal der investeres 7,6 mia. USD.

Maersk Line står for mere en halvdelen af Maersk Gruppens investeringsprogram inden for skibe og borerigge. Samlet set skal der investeres 7,6 mia. USD til og med 2015. Heraf skal de 4,3 mia. USD investeres i nye containerskibe, ikke mindst de 20 nye Triple-E skibe.

Det fremgik af en præsentation torsdag, som Maersk Gruppens CEO foretog for Den Danske Finansanalytikerforening på den såkaldte virksomhedsdag. I slutningen af første kvartal 2012 var den samlede ordrebog på ca. 60 nye skibe, rigge og slæbebåde fordelt over de kommende tre-fire år, med en kontraktpris på omkring 7,6 mia. USD (45 milliarder kroner. )

Herudover er der øremærket 15,3 milliarder kroner til investeringer i APM Terminals, og 15,5 milliarder kroner til Olie og Gas.

Niels Smedegaard Andersen skitserede ambitionerne for de fire fokusområder således:

- Maersk Lines økonomiske mål er at opbygge en 5 procent konkurrencefordel i forhold til den øvrige industri gennem større kundefokus og stordriftsfordele..

- Maersk Oil skal udvide porteføljen for at opfylde ambitionen om en produktion på 400.000 tønder olie om dagen.

- APM Terminals’ ambitions er at øge overskuddet for derved at blive verdens største havneoperatør.

- Maersk Drilling vil udvide flåden betydeligt, og vurderer mulighederne for dybhavsboring.

Afgørende investeringsfase

Nils Smedegaard Andersen konstaterede for få dage siden, at A.P. Møller - Mærsk lige nu befinder sig i en afgørende investeringsfase, der vil præge de fire vigtigste forretningsområder i shipping- og oliekoncernen de næste mange år.

"Vi gennemgår lige nu en omfattende investeringsfase, som i løbet af de kommende år vil resultere i en højere og mere stabil indtjening," skrev Nils Smedegaard Andersen i sin leder i det seneste nummer af Mærsk Post.

Containerrater over break even

I et interview med Bloomberg News ved Finansanalytikerforeningens virksomhedsdag sagde Nils Smedegaard Andersen, at han ikke ser ibehov for yderligere kapacitetstilføjelser i selskabets containerrederi Maersk Line før 2017. Smedegaard sagde desuden ifølge Ritzau Finans, at de nuværende containerrater er på et overskudsgivende niveau, men at det fortsat er vanskeligt at spå om, hvorvidt 2012 vil ende med et positivt resultat.

Fragtraterne var presset i bund i fjerde kvartal 2011. Verdens rederier tabte store summer, og en benhård priskrig kombineret med overkapacitet skabte en uholdbar situation. Nu er situationen markant bedre, efter indførsel af generelle ratestigninger foråret igennem. Der skal dog mere til, fortalte Nils Smedegaard Andersen torsdag.

Under nedturen i raterne i andet halvår 2011 var Maersk Line ganske urokkelig sin strategi om at tvinge konsolidering igennem for at skabe større prisdisciplin i markedet. Den hårde kurs, hvor Maersk Line samtidig fokuserede på at genvinde sin markedsandel, sendte spotraterne ned til 592 dollar per tyvefodscontainer mellem Asien og Europa. Langt under break even.

 

I foråret 2012 meldte tyske Hapag-Lloyd så en markant generel ratestigning ud, og det blev et vendepunkt for markedet. I første kvartal steg de gennemsnitlige spotrater mellem Asien og Europa til 1009 dollar ifølge Shanghai Shipping Exchange, og i andet kvartal, hvor anden bølge ratestigninger slog igennem, steg de gennemsnitlige spotrater til 1801 dollar, skriver Skriver Ritzau Finans.

"Da Hapag-Lloyd annoncerede en ratestigning, som de fleste i markedet var meget skeptiske over for, om kunne gennemføres, sprang vi med. Og nu er fragtraterne et sted, hvor vi tjener penge. Containerfart er rentabelt, og vi har overskud i øjeblikket, sagde Nils Smedegaard Andersen, der dog endnu ikke er tilfreds:

"Vi skal stadig have højere rater. Vi arbejder på, at få indført de normale højsæsontillæg. Her håber vi på, at der kommer mere gang i verdenshandlen over sommeren, så der kommer den efterspørgsel, der gør det muligt, at indføre tillægget."

Kritik for 2011

Maersk Line har modtaget meget kritik for sin urokkelighed i andet halvår 2011, der kostede rederiet milliarder. Efterfølgende har ledelsen fået ros hos analytikerkorpset, da man valgte at tage kapacitet ud og gennemføre ratestigninger. Nils Smedegaard Andersen understregede dog på virksomhedsdagen, at strategien har virket helt efter hensigten. Konkurrenterne er gået sammen i større alliancer, og prisdisciplinen er forbedret.

"Priskrigen sidste år, og vores lidt bombastiske udmelding om, at branchen havde behov for konsolidering, har virket. Vi er nu nede på fire store spillere. Vi var ikke interesserede i at købe op, men i at fjerne de helt små rederier, der tilkøbte voldsom kapacitet uden tanke for markedet. Nu har vi fået konsolidering uden at skulle have penge op af lommen," sagde Nils Smedegaard Andersen.

Og konsolideringen har haft den ønskede effekt, beretter Smedegaard Andersen.

"Vi er gået fra at diskutere 100 dollar fra eller til på raterne, og til, at vi nu diskuterer, hvilken værdi, vi som branche, bibringer til kunderne," sagde

topchefen.

Mærsk Gruppen i afgørende investeringsfase

Mærsk forventer "et lidt lavere resultat" i 2012 

 

RITZAU FINANS

 

 

 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også