ICS kritiserer EUs klimaplan for skibsfarten

Den internationale rederiforening mener, det er forkert, at EU arbejder på en regional model, der skal begrænse den internationale skibsfarts udledning af CO2.
Foto: Hyundai Merchant Marine
Foto: Hyundai Merchant Marine

Den internationale rederiforening, ICS, er modstander af, at EU arbejder på en regional løsning på skibsfartens udledning af CO2, fremgår det af årsrapporten 2012 fra ICS, International Chamber of Shipping.

"Uanset at IMO har opnået at vedtage en pakke med internationale regler, der skal reducere shippingbranchens CO2 udslip, så fortsætter EU-Kommissionen deres udvikling af regionale foranstaltninger for shippingbranchen, i det tilfælde at IMO ikke kan nå til enighed omkring Market Based Measures. Mens beslutningen er skuffende, så ventes implementeringsrammen for foranstaltninger at være fem år, og det forstås at kommissionen stadig foretrækker en global løsning igennem IMO," skriver ICS og fortsætter:

Aftale uundgålig

"ICS har i samråd med ECSA, indgivet kommentarer til en formel konsultation af DG Climate Action, hvori de  bestrider rationalet for en regional styring, og gentager deres modtand imod shippings inklusion i EU’s Emmisions Trading Scheme (ETS). Officielt er EU-Kommissionen stadig åben overfor at anvende ETS til shipping. Men anvendelsen af en regional ETS indenfor international luftfart, fra januar 2012, har ikke været en behagelig oplevelse for kommissionen, der har mødt voldsom modstand fra USA, Kina og andre, som har indikeret at de vil svare igen ved, for eksempel, at afbestille europæiske fly. Vi venter stadig på at se, om EU vil trække i land hvad angår luftarten, men hvis det skulle ske, så vil det svært at retfærdige at en lignende løsning skulle kunne anvendes indenfor shipping, der, i modsætning til luftfarten, allerede har en international aftale på plads til at reducere udslippene dramatisk."

Også Danmarks Rederiforening havde helst været en regional klimaaftale i EU foruden, da man principielt mener, der er behov for en global aftale. Men kendsgerningerne lige nu er, at er det så godt som sikkert, at EU's klimadirektiv kommer senere i år.

Skibsrederne presses til EU-klimaaftale efter skuffelse i IMO

Maersk Line: Miljøsyndere skal betale mest  

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også