ShippingWatch

Skibsrederne presses til EU-klimaaftale efter skuffelse i IMO

De tilsandede forhandlinger om en klimaaftale for skibsfarten i IMO får nu Rederiforeningen til at arbejde for en EU-aftale, der tilgodeser industrien.

Foto: Rederiforeningen

FNs maritime organ, IMO, har reelt forpasset chancen for at få en global klimaaftale på plads foreløbig. De danske skibsredere er skuffede over trægheden blandt IMOs medlemmer, men satser nu fuldt ud på at gøre deres indflydelse gældende over for klimakommissær Connie Hedegaard, som pt. arbejder ud fra fire modeller for, hvordan sektorens CO2 udslip kan begrænses.

Danmarks Rederiforening havde helst været en regional klimaaftale i EU foruden, da man principielt mener, der er behov for en global aftale. Men kendsgerningerne lige nu er, at er det så godt som sikkert, at EU's klimadirektiv kommer senere i år.

Skuffede over IMO 

”Det har vist sig meget svært at nå til enighed om klimainitiativer landene imellem i IMO. Lande som Kina, Brasilien og Saudi-Arabien har helt slået bremsen i. Vi var nået et stykke vej sidste sommer med en aftale om, hvordan bedre design af skibene kunne medvirke til at bruge mindre brændstof, men vi er skuffede over de fastlåste forhandlinger i IMO. På det seneste møde i april kunne man kun blive enig om at holde et nyt til oktober,” siger chefkonsulent i Danmarks Rederiforening, Maria Bruun Skipper.

Rederiforeningen har netop afleveret sit svar på de fire forslag fra klimakommissæren. De danske redere er modstandere af en kvoteordning a la den, der gælder for luftfarten og henviser bl.a til den truende handelskonflikt fra Indiens og USA side pga. luftfartsaftalen. Rederiforeningen er derimod fortaler for, at der bliver lagt en mindre afgift på bunker, og at pengene så indgår i en klimafond. Vel at mærke, hvis forslaget bliver løftet til globalt niveau.

Kritisk dialog

”Nu har vi en aktiv og kritisk dialog med EU, som vi tror, vil komme med et direktiv inden udgangen af 2012 på området. Vi ved, at EU arbejder på at få andre regioner med i verden, og det må være en forudsætning,” siger Maria Bruun Skipper.

EU-Kommissionen ventes at komme med sit endelig forslag til efteråret.

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs