En del af Watch Medier

ShippingWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
24.05.2012kl. 12.00

Søfartsstyrelsen: Kritisk EU-rapport rammer forbi "danske" skoler

"Som det ser ud nu, er der ikke noget i den rapport, der ændrer vores holdning til de fire skole på Filippinerne, som vi har et særligt godt kendskab til," siger kontorchef Per Sønderstrup, Søfartsstyrelsen, om den fortrolige EU-rapport, der siden 2010 har rejst tvivl om kvaliteten i hele uddannelsessystemet hos verdens største leverandør af søfarende.
af OLE ANDERSEN

Fire maritime skoler på Filippinerne, som danske rederier typisk rekrutterer søfarende fra, går fri af den kritik, som en fortroligstemplet EU-rapport fra European Maritime Safety Agency (EMSA)  har rettet mod en række forhold i landets uddannelssessystem.

"Som det ser ud nu, er der ikke noget i den rapport, der ændrer vores holdning til de fire skoler på Filippinerne, som vi har et særligt godt kendskab til," siger kontorchef Per Sønderstrup, Søfartsstyrelsen, der på grund af rapportens fortrolige karakter ikke kan kommentere indhold eller konklusioner i rapporten. Men den fik for få uger siden Filippinernes præsident Benigno Aquine til at gribe ind over for de mange private skoler, så kontrollen med kvaliteten af disse skole nu samles i en national myndighed.

Ingen central myndighed

På Filippinerne har der ikke hidtil været en central myndighed, som sikrer skolernes uddannelseskvalitet i forhold til IMOs internationale standarder for uddannelse og certificering (STCW-konventionen). Alle maritime skoler på Filippinerne drives i privat regi.

EMSA har overvejet at trække anerkendelsen af filippinske søfarendes sønæringsbeviser, uanset om de var baseret på en uddannelse fra en af de bedre skoler, som f.eks danske rederier bruger. Søfartsstyrelsen har specifikt godkendt de skoler, der bruges af danske rederier med henblik på at sikre kvaliteten i uddannelserne.

"Rapporten har været forelagt medlemslandene i et vist omfang, og der er jo nu taget skridt til at forbedre forholdene på Filippinerne. I Danmark har vi indført et generelt prøvekrav, når vi anerkender udenlandske søfarende. Simpelthen af hensyn til kvaliteten af dem, vi får ombord på danske skibe. Men vi har også sagt, at når vi har et særliigt kendskab til visse skoler efter inspektion af deres kvalitetssystem, kan vi undlade prøvekravet. Det har vi gjort for fire skoler, som vi har besøgt i bl.a. 2003 og 2008, og der har vi konstateret, at kvaliteten er på det høje niveau, vi forventer, det skal være," siger Per Sønderstrup.

Hemmelig rapport

Rapporten fra EMSA blev til på initiativ af EU-Kommissionen i 2010. Indholdet og konklusionerne er aldrig blevet gjort tilgængelig for erhvervet og offentligheden, selv om Filppinerne er verdens største leverandør af søfarende til den globale handelsflåde, formentlig i størrelsesordenen 300.000. Danske rederier anslås at beskæftige mindst 3.000 filippinere. Rapportens alvorlige karakter understreges tillige af EUs trussel om at trække anerkendelsen af filippinske søfarendes certifikater, hvilket ville være dramatisk i forhold til såvel Filippinerne som beskæftigelsen i den internationale handelsflåde.

EU hemmeligholder kritisk rapport om filippinske søfarende 

Skibsofficerer kritiserer lukkethed om Filippinerne EU hemmeligholder kritisk rapport om filippinske søfarende 

Thome: Afgørende af få forholdene på Filippinerne på plads 

 

Relaterede artikler:

  • EU hemmeligholder kritisk rapport om filippinske søfarende

    For abonnenter

  • Skibsofficerer kritiserer lukkethed om Filippinerne

    For abonnenter

  • Thome: Afgørende af få forholdene på Filippinerne på plads

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Liselotte Sabroe
Container

Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede"

Maersk betalte kun 3 pct. i skat af rekordresultat. Ifølge DR har rederiet arbejdet på at slippe for en ny minimumsskat i OECD.
  • Morten Bødskov bliver ny erhvervsminister med ansvar for dansk skibsfart
  • Overvismand: Statsstøtten til rederierne koster samfundet velstand

For abonnenter

Photo: Wallenius Wilhelmsen
Rederier

Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Havne

Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar

Cadeler har hjemme i Ørestaden i København. Rederiet har bl.a. tidligere miljøminister Connie Hedegaard i bestyrelsen. | Foto: Magnus Møller
Miljø & Politik

Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje"

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

For abonnenter

Henrik Ramskov er en af fire partnere i ejerkredsen bag Navigare Capital Partners, som har flere danske pensionskasser som investorer. | Photo: Pr / Navigare Capital Partners
Tank

Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib

For abonnenter

Læs også

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk lander endnu et historisk overskud

Maersk har for andet år i træk landet et historisk rekordresultat. Men den nye ledelse peger nu på betydelige dyk i resultatet det kommende år. 

For abonnenter

Vincent Clerc tog over som topchef i Maersk ved årsskiftet, hvor Søren Skou takkede efter lidt mere end seks år på posten. | Photo: Yen Meng Jiin/AP/Ritzau Scanpix
Container

Vincent Clerc sætter helt nyt ledelseshold i Maersk

Vincent Clerc har sat et nyt ledelseshold i Maersk. Direktionen i den danske rederikoncern bliver udvidet fra syv til 16 personer.

For abonnenter

Hamburg Süd blev grundlagt i 1871 og er kendt for sine røde skibe. | Foto: Christian Charisius/AP/Ritzau Scanpix
Container

Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd

Det har skabt stor debat i shippingindustrien, at Maersk pensionerer navnet på Hamburg Süd og en stribe andre datterselskaber.

For abonnenter

Job

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Senior Financial Controller

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar – 8. feb.
  • Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land – 8. feb.
  • Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede" – 8. feb.
  • Skuld går med i grønt samarbejde for søforsikring – 8. feb.
  • Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib – 8. feb.
  • Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje" – 8. feb.
  • Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne – 8. feb.
  • 2020 Bulkers optimistisk for det kommende år trods fald – 8. feb.
  • Oliepriserne bliver understøttet af nye tal om lagrene – 8. feb.
  • Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen" – 8. feb.
  • Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter – 8. feb.
  • Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd – 8. feb.
  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 8. feb.
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 8. feb.
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Senior Financial Controller

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Legal Counsel til Danmarks Eksport & Investeringsfond (EIFO)

  • Erfaren IT Supporter

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge