ShippingWatch

Søfartsstyrelsen: Kritisk EU-rapport rammer forbi "danske" skoler

"Som det ser ud nu, er der ikke noget i den rapport, der ændrer vores holdning til de fire skole på Filippinerne, som vi har et særligt godt kendskab til," siger kontorchef Per Sønderstrup, Søfartsstyrelsen, om den fortrolige EU-rapport, der siden 2010 har rejst tvivl om kvaliteten i hele uddannelsessystemet  hos verdens største leverandør af søfarende.

Fire maritime skoler på Filippinerne, som danske rederier typisk rekrutterer søfarende fra, går fri af den kritik, som en fortroligstemplet EU-rapport fra European Maritime Safety Agency (EMSA)  har rettet mod en række forhold i landets uddannelssessystem.

"Som det ser ud nu, er der ikke noget i den rapport, der ændrer vores holdning til de fire skoler på Filippinerne, som vi har et særligt godt kendskab til," siger kontorchef Per Sønderstrup, Søfartsstyrelsen, der på grund af rapportens fortrolige karakter ikke kan kommentere indhold eller konklusioner i rapporten. Men den fik for få uger siden Filippinernes præsident Benigno Aquine til at gribe ind over for de mange private skoler, så kontrollen med kvaliteten af disse skole nu samles i en national myndighed.

Ingen central myndighed

På Filippinerne har der ikke hidtil været en central myndighed, som sikrer skolernes uddannelseskvalitet i forhold til IMOs internationale standarder for uddannelse og certificering (STCW-konventionen). Alle maritime skoler på Filippinerne drives i privat regi.

EMSA har overvejet at trække anerkendelsen af filippinske søfarendes sønæringsbeviser, uanset om de var baseret på en uddannelse fra en af de bedre skoler, som f.eks danske rederier bruger. Søfartsstyrelsen har specifikt godkendt de skoler, der bruges af danske rederier med henblik på at sikre kvaliteten i uddannelserne.

"Rapporten har været forelagt medlemslandene i et vist omfang, og der er jo nu taget skridt til at forbedre forholdene på Filippinerne. I Danmark har vi indført et generelt prøvekrav, når vi anerkender udenlandske søfarende. Simpelthen af hensyn til kvaliteten af dem, vi får ombord på danske skibe. Men vi har også sagt, at når vi har et særliigt kendskab til visse skoler efter inspektion af deres kvalitetssystem, kan vi undlade prøvekravet. Det har vi gjort for fire skoler, som vi har besøgt i bl.a. 2003 og 2008, og der har vi konstateret, at kvaliteten er på det høje niveau, vi forventer, det skal være," siger Per Sønderstrup.

Hemmelig rapport

Rapporten fra EMSA blev til på initiativ af EU-Kommissionen i 2010. Indholdet og konklusionerne er aldrig blevet gjort tilgængelig for erhvervet og offentligheden, selv om Filppinerne er verdens største leverandør af søfarende til den globale handelsflåde, formentlig i størrelsesordenen 300.000. Danske rederier anslås at beskæftige mindst 3.000 filippinere. Rapportens alvorlige karakter understreges tillige af EUs trussel om at trække anerkendelsen af filippinske søfarendes certifikater, hvilket ville være dramatisk i forhold til såvel Filippinerne som beskæftigelsen i den internationale handelsflåde.

EU hemmeligholder kritisk rapport om filippinske søfarende 

Skibsofficerer kritiserer lukkethed om Filippinerne EU hemmeligholder kritisk rapport om filippinske søfarende 

Thome: Afgørende af få forholdene på Filippinerne på plads 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs