Avis: Maersk Line vil investere i miljøet

Når A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Maersk Line, fokuserer på at reducere CO2-udledningen og sejle mere miljøvenligt, er det ikke kun for miljøets skyld. Der er også godt for indtjeningen på den lange bane. Det siger Maersk Lines tekniske konsulent, Jan Otto de Kat, til shippingavisen Lloyd's List.
Rederiet har den fordel i forhold til mindre konkurrenter, at det har råd til at lave store investeringer i miljøvenlige teknologier. Det gælder blandt andet systemer til røggasrensning samt motorer, der kører på flydende naturgas.
Skibe, der sejler i europæiske og nordamerikanske farvande skal snart leve op til meget stramme krav om svovludledning fra brændstof. I stedet for at købe dyr, forrenset brændstof, kan Maersk Line spare ved selv at indføre teknologier, der står for rensningen. Prisforskellen mellem dyr og billig brændstof gør dermed, at investeringen tjener sig ind.
Det er dog ikke en hurtig genvej til overskud.
Ifølge Lloyd's List koster et røggasrensningssystem 5,8 mio. dollar og vil først have tjent sig selv ind efter seks år, hvis skibet sejler i de strenge miljøzoner i Europa og Nordamerika halvdelen af tiden. Det er også nogenlunde samme tidshorisont, hvis man køber en motor til flydende naturgas til 7,6 mio. dollar.
Ikke desto mindre siger Jan Otto de Kat til Lloyd's List, at de høje oliepriser gør, at investeringer i grønnere shipping vil brede sig.
RITZAU FINANS