ShippingWatch

Bimco: Shippingbranchen burde forbedre sit image

Den globale shippingindustri burde forbedre sit sociale image, efter at en stribe maritime ulykker har nedkølet forholdet til offentligheden. Implementering af almindelige CSR-standarder kan være yderst praktiske, vurderer ledere i industrien ifølge Lloyds List.

I løbet af det seneste år har den maritime sektor haft nogle af de værste ulykker i årtier, hvilket har svækket offentlighedens billede af industrien som følge af den store mængde billeder, der er kommet i kølvandet på blandet andet Costa Concordia- og Rena-ulykkerne, skriver Lloyds List.

”Hvad skal vi gøre ved det? Dårlige ting fylder uendeligt lidt i forhold til gode ting, men desværre er der kun fokus på shippingbranchen, når der er problemer”. Det sagde formanden for Bimco, Yudhishtkir Khatau, på en CSR-konference i Singapore.

”En central udfordring for denne branche er vores image,” sagde Khatau, ifølge Lloyds List.

Tiltrække unge

”Denne situation modarbejder vores indsats for at få unge mennesker til at vælge en karriere til søs, hvilket ville give dem den hårdt tiltrængte viden og erfaring for en eventuel senere ansættelse på landjorden enten kommercielt eller med havne- og flagadministration.”

Hvis man i højere grad arbejder med almindelige CSR-standarder, mener Khatau, at man kunne forbedre branchens image samt tiltrække flere unge, der kunne arbejde i den maritime sektor.

CSR-begrebet stammer delvist fra firmaers morale eller altruistiske tro på at man kan gøre verden til et bedre sted ved at gøre lidt mere end det forventes af én, men det bunder også i firmaers jagt efter en rational selvpromovering, sagde Linda Coady, der er CSR-ekspert ved Universitetet i British Columbia

”Det er en social tilladelse til at drive virksomhed og til at vækste… Hvorfor skulle virksomheder have CSR-strategier? Fordi de kan tjene penge på det,” sagde Coady

Socialt ansvar

”Nutidens forståelse af social ansvarlighed handler om, hvad virksomheden kan gøre for samfundet,” sagde Koji Sekimizu, der er generalsekretær i IMO. Han tilføjede, at der bør være fokus på forholdet mellem virksomheden, miljøet og samfundet.

”For at kunne opnå en vedvarende udvikling inden for shippingbranchen er det vigtigt at have en koordineret og integreret indgangsvinkel til maritime prioriteter. Nye teknologier og innovation, maritim uddannelse, maritim sikkerhed, maritim katostrofehåndtering og maritim infrastruktur er alle ting der er centrale for at sikre en vedvarende shippingbranche,” sagde Sekimizu ifølge Lloyds List.

Svækket tillid

Sabyasachi Hajara, der er bestyrelsesformand og direktør for Shipping Corp of India, sagde at nogle af de punkter inden for shipping, der var vigtige at have for øje inkluderede en mangel på ejerskabsgennemsigtighed og utilstrækkelige direkte grønne investeringer, hvilket har svækket offentlighedens tillid til branchen.

Derudover er det også et problem, at mange udviklingslande ikke lever op til IMO’s krav. ”I store dele af verden, håndhæves kravene ikke godt nok”, sagde Hajara

Shipping Corp India fokuserer ifølge virksomheden selv på grønne initiativer, når det handler om driften af skibe og genbrug, på at gøre indsats for at mindske udslippet af drivhusgasser, på at udføre velgørenhedsarbejde i lokalsamfundet samt på at bevare den indiske kulturarv.

Men der er mere, der kan gøres, og branchen burde have ens CSR-standarder ifølge Hajara. ”Det er nu på tide at branchens ledere arbejder for ens og frivillige standarder for miljø, helbred, sikkerhed og virksomhedsstyring,” sagde han og afspejlede dermed Sekimizus holdning

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Et hedt tankmarked får tørlast-investorer på banen, siger Maersk Tankers. Eneti sætter vindplan på hold i USA, Clipper Group i kæmpe handel, Ikea dropper container-strategi, og BW Groups Sohmen-Pao forventer grønne forsinkelser.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs