En del af Watch Medier

ShippingWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
27.04.2012kl. 12.19

Bimco: Shippingbranchen burde forbedre sit image

Den globale shippingindustri burde forbedre sit sociale image, efter at en stribe maritime ulykker har nedkølet forholdet til offentligheden. Implementering af almindelige CSR-standarder kan være yderst praktiske, vurderer ledere i industrien ifølge Lloyds List.
af TOMAS KRISTIANSEN

I løbet af det seneste år har den maritime sektor haft nogle af de værste ulykker i årtier, hvilket har svækket offentlighedens billede af industrien som følge af den store mængde billeder, der er kommet i kølvandet på blandet andet Costa Concordia- og Rena-ulykkerne, skriver Lloyds List.

”Hvad skal vi gøre ved det? Dårlige ting fylder uendeligt lidt i forhold til gode ting, men desværre er der kun fokus på shippingbranchen, når der er problemer”. Det sagde formanden for Bimco, Yudhishtkir Khatau, på en CSR-konference i Singapore.

”En central udfordring for denne branche er vores image,” sagde Khatau, ifølge Lloyds List.

Tiltrække unge

”Denne situation modarbejder vores indsats for at få unge mennesker til at vælge en karriere til søs, hvilket ville give dem den hårdt tiltrængte viden og erfaring for en eventuel senere ansættelse på landjorden enten kommercielt eller med havne- og flagadministration.”

Hvis man i højere grad arbejder med almindelige CSR-standarder, mener Khatau, at man kunne forbedre branchens image samt tiltrække flere unge, der kunne arbejde i den maritime sektor.

CSR-begrebet stammer delvist fra firmaers morale eller altruistiske tro på at man kan gøre verden til et bedre sted ved at gøre lidt mere end det forventes af én, men det bunder også i firmaers jagt efter en rational selvpromovering, sagde Linda Coady, der er CSR-ekspert ved Universitetet i British Columbia

”Det er en social tilladelse til at drive virksomhed og til at vækste… Hvorfor skulle virksomheder have CSR-strategier? Fordi de kan tjene penge på det,” sagde Coady

Socialt ansvar

”Nutidens forståelse af social ansvarlighed handler om, hvad virksomheden kan gøre for samfundet,” sagde Koji Sekimizu, der er generalsekretær i IMO. Han tilføjede, at der bør være fokus på forholdet mellem virksomheden, miljøet og samfundet.

”For at kunne opnå en vedvarende udvikling inden for shippingbranchen er det vigtigt at have en koordineret og integreret indgangsvinkel til maritime prioriteter. Nye teknologier og innovation, maritim uddannelse, maritim sikkerhed, maritim katostrofehåndtering og maritim infrastruktur er alle ting der er centrale for at sikre en vedvarende shippingbranche,” sagde Sekimizu ifølge Lloyds List.

Svækket tillid

Sabyasachi Hajara, der er bestyrelsesformand og direktør for Shipping Corp of India, sagde at nogle af de punkter inden for shipping, der var vigtige at have for øje inkluderede en mangel på ejerskabsgennemsigtighed og utilstrækkelige direkte grønne investeringer, hvilket har svækket offentlighedens tillid til branchen.

Derudover er det også et problem, at mange udviklingslande ikke lever op til IMO’s krav. ”I store dele af verden, håndhæves kravene ikke godt nok”, sagde Hajara

Shipping Corp India fokuserer ifølge virksomheden selv på grønne initiativer, når det handler om driften af skibe og genbrug, på at gøre indsats for at mindske udslippet af drivhusgasser, på at udføre velgørenhedsarbejde i lokalsamfundet samt på at bevare den indiske kulturarv.

Men der er mere, der kan gøres, og branchen burde have ens CSR-standarder ifølge Hajara. ”Det er nu på tide at branchens ledere arbejder for ens og frivillige standarder for miljø, helbred, sikkerhed og virksomhedsstyring,” sagde han og afspejlede dermed Sekimizus holdning

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jacob Maarbjerg
Offshore

Første licenser for lagring af CO2 i gamle oliefelter kan skabe marked for rederier

Rederiforeningen forventer, at lagring af CO2 i undergrunden kan åbne et helt nyt shipping-marked for transport af CO2.
  • Dansk-belgisk aftale om CO2-transport åbner døren for forretning til danske rederier
  • Vejen hen mod de alternative brændstoffer er fyldt med barrierer

For abonnenter

Foto: Christian Falck Wolff/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller

Mads Drejer, driftsdirektør hos Scan Global Logistics | Foto: Pr-foto Scan Global Logistics
Logistik

Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb

For abonnenter

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser

For abonnenter

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

For abonnenter

Sultan Ahmen Bin Sulayem er topchef for Dubai-baserede DP World. | Foto: DP World
Havne

DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023

For abonnenter

Læs også

Photo: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Photo: PR/ME Production
Miljø & Politik

Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand

En række ngo’er skriver i et brev til miljøministeren, at et forbud mod udledning af vaskevand fra skibe med scrubbere vil skabe et bedre havmiljø i Danmark.

For abonnenter

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

Importforbuddet på russiske olieprodukter betyder, at især de mellemstore tankskibe må sejle længere for at hente varer. Det vil sende rederiernes indtjening i vejret i de kommende måneder, forventer Clarksons.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Første licenser for lagring af CO2 i gamle oliefelter kan skabe marked for rederier – 14.07
  • Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller – 13.24
  • Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb – 12.03
  • EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause – 11.43
  • De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser – 11.09
  • Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland – 10.35
  • DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023 – 09.31
  • Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop – 08.52
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond – 08.08
  • Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping – 08.00
  • Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand – 07.41
  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 5. feb.
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Intelligence Specialist

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Job

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge