En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
03.04.2012kl. 13.57

Jurist undrer sig over regeringens vagt-forslag

Dr.jur. i søret ved Syddansk Universitet, Kristina Siig, finder justitsminister Morten Bødskovs nye forslag om bevæbnede vagter problematisk.
AF RITZAU FINANS

Ubevæbnede vagter i Bilka med en walkie-talkie skal være 25 år og certificeret. Bevæbnede vagter på danske skibe, som må skyde med skarpt mod pirater, skal være 20 år, have våbenerfaring og en pletfri straffeattest, men ellers ingen offentlige krav til en videre certificering.

Justitsminister Morten Bødskovs (S) lovforslag om bevæbnede vagter på danske skibe lægger ansvaret for kvaliteten af de bevæbnede vagter hos rederierne selv, der får våbentilladelsen.

Kristina Siig, som er dr.jur. i søret ved Syddansk Universitet, finder det problematisk.

"Det er retspolitisk interessant, at lovgiverne lægger op til selvregulering på et område, hvor vi slet ikke har tradition for selvregulering," siger hun og fortsætter. "Dansk lov gælder på danske skibe, og det er da tankevækkende, at en ubevæbnet vagt i Bilka skal certificeres og være 25 år, mens der ikke lægges op til offentlig kontrol eller certificering af vagter, der skal skyde med skarpt på danske handelsskibe, siger Kristina Siig, der er landets eneste ekspert på sit felt.

En gennemsejling med bevæbnede vagter koster måske 100.000 dollar og i et presset marked er det fristende økonomisk pressede rederier at spare på kvaliteten af vagterne, påpeger hun.

- Det bliver markedskræfterne, der regulerer, og det er i et meget broget marked, lyder vurderingen fra Kristina Siig.

Politikere i Folketingets retsudvalg har lagt vægt på, at en samlet branche - Danmarks Rederiforening, kaptajner og styrmænds faglige organisation, Søfartens Ledere og Sikkerhedsbranchen - står sammen om at sikre kvaliteten af de bevæbnede vagter.

- Hvis vi hørte store protester fra de menige ansatte på skibene, vil jeg være mere mistænksom. Men det er en tillidserklæring til rederierne, og lever de ikke op til den, må vi kigge på systemet igen, siger Jeppe Mikkelsen, De Radikales retspolitiske ordfører.

De Konservatives retspolitiske ordfører Tom Behnke siger, at det regulerer sig selv.

- Har de en last om bord til flere millioner kroner, sparer de ikke på de bevæbnede vagter. De har en interesse i, at det fungerer. Det kan sagtens fungere - også for de mindre rederier, siger Tom Behnke.

RITZAU FINANS

Danske skibe får lettere adgang til bevæbnede vagter

EU: Behov for fælles regler for bevæbnede vagter

Somalia splittet over piratbekæmpelse inde i landet 

Relaterede artikler:

  • Foto: Foto: Brian Karmark

    Danske skibe får lettere adgang til bevæbnede vagter

    For abonnenter

  • EU: Behov for fælles regler for bevæbnede vagter

    For abonnenter

  • Foto: Foto: Brian Karmark

    Somalia splittet over piratbekæmpelse inde i landet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Photo: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

Watch Job

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Scrum Master with a practical approach

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge