EU vil kickstarte investeringer i LNG-netværk

Efter at rederier, havne, politikere og leverandører har gået rundt om den varme grød i årevis og ikke rigtig er rykket på at etablere et europæisk netværk af LNG-stationer, er EU nu klar med en køreplan for – og penge til - , hvordan det store projekt kan komme i gang. Det siger EU-kommissær Siim Kallas i et interview med ShippingWatch.

EU-kommissionen erkender nu, at der skal handling til for at få et af de stort opslåede mijøprojekter inden for den maritime sektor, LNG som fuel, skudt i gang. Derfor vil Kommissionen til august fremlægge en køreplan for, hvordan projektet for alvor kan komme på skinner. En del af udspillet bliver ifølge ShippingWatchs oplysninger også af finansiel karakter: Dermed vil EU gøre det mere attraktivt at investere i LNG-stationer på havnene og for redernes vedkommende at bruge LNG som alternativ.

”Det har lidt været som hønen og ægget, hvem kom først. Rederierne har ment, at producenterne skulle komme på banen med en løsning. Havnnene venter på rederierne, og i sidste ende er der sket for lidt. Derfor vil vi til august fremlægge en køreplan for, hvordan LNG kan blive et alternativ til fuel, og hvordan installationerne kan komme i gang,” siger transportkommissær Siim Kallas i et interview med ShippingWatch.

Alternativ

LNG-løsningen, at skibe skifter fuel-olie ud med gas, er et af de alternativer, den maritime verden arbejder med for at nedbringe forureningen fra den tunge olie. Scrubbere, altså installationen af røgrensere på skibene, er et andet. Men for begge gælder, at rederne mener, at tingene står stille, fordi producenterne ikke kan levere interessante løsninger, og fordi det er svært at vurdere, hvad man skal satse på. En investering i en LNG-løsning kan vise sig at være dyr, hvis havnene alligevel ikke ønsker at deltage i opbygningen af et net af opfyldningsstationer. Derfor har mange ventet på, at nogle, og herunder ikke mindst politikerne og EU gik forrest og viste, at man ville være en del af løsningen.

”Jeg har altid sagt at vi vil støtte disse projekter, og dette kan endda gøres inden for det transeuropæiske netværk, der er vores største samlede projekt,” lyder det fra Kallas.

Rederne beklager sig

EU støtter allerede begrænsede projekter inden for LNG, både i havnefaciliteter og i byggeri af skibe, der sejler på LNG. Men det haster med at komme igennem med en massiv satsning, hvis rederierne skal kunne leve op til de nye krav om en reduktion af indholdet af svovl i udstødningen fi Nordsøen og Østersøen ra 1. januar 2015. Mange rederier, senest Danmarks Rederiforening, har beklaget sig over datoen, som man mener er urealistisk, bl.a. fordi vurderingen er, at der ikke er tid til at etablere et alternativ til fuel eller at udvikle teknik, der kan rense røgen.

Både Danmarks miljøminister Ida Auken og senest Siim Kallas har dog slået fast over for ShippingWatch, at datoen ligger fast.

Usikker kurs omkring ny svovlgrænse

Siim Kallas: Svovlreduktion ligger fast fra 2015

EU to kickstart LNG investments 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også