Usikker kurs omkring ny svovlgrænse

Kommende regler til CO2-udledning i Nord- og Østersøen har sat havne og rederier i et dilemma. Havnene frygter at satse på en teknologisk løsning, før rederierne har besluttet sig, mens rederierne ikke ser en fordelagtig løsning dukke op, inden lovgivningen træder i kraft. Imidlertid står EU fast på, at svovlindholdet af skibsbrændstof fra 2015 ikke må være højere end 0,1 % i området.

Nogle vil. Nogle vil ikke. Nogle ved det ikke. En ting er sikkert - om under tre år må alle skibe, der sejler i Nord- og Østersøen maksimalt udlede CO2 der svarer til, at et skib bruger brændstof med et svovlindhold på 0,1 %. For at komme under grænsen, skal et skib enten sejle på dyrere brændstof eller bruge ny teknologi. Rederierne har dog ikke fundet en fælles linje om, hvilken teknologi der skal vælges, og havnene er derfor uenige om vejen frem.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Relaterede artikler

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også