ShippingWatch

Bimco: Iran-konflikt kan flytte oliehandel til Vestafrika

Saudi-Arabiens velvilje til at fylde hullet ud pga. olieembargoen mod Iran, gør at konflikten ikke har haft væsentlige følger endnu for tankskibsrederierne, påpeger den internationale søfartsorganisation Bimco. Men kineserne kan vælge at hente mere olie i Vestafrika. Det vil få en positiv betyding for rederiene.

Den tilspidsede konflikt mellem USA og EU på den ene side og Iran på den anden om handlesembargoen mod det arabiske land kan på sigt betyde, at asiatiske lande som Kina vælger at flytte import af olie til Vestafrika, mener den internationale søfartsorganisation Bimco.

Indtil videre har embargoen mod Iran haft beskeden effekt på den samlede produktion fra de arabiske lande, idet Saudi-Arabien i et vist omfang har taget over, så modtaglandene eller rederierne kke er blevet påvirket synderligt. Men senest er både Kina og Indien kommet med udtalelser, der viser, at begge lande tydelig ikke er enige i embargoen, som gøre det svært for dem at få tilstrækkeligt med olie.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs