ShippingWatch

Bimco: Iran-konflikt kan flytte oliehandel til Vestafrika

Saudi-Arabiens velvilje til at fylde hullet ud pga. olieembargoen mod Iran, gør at konflikten ikke har haft væsentlige følger endnu for tankskibsrederierne, påpeger den internationale søfartsorganisation Bimco. Men kineserne kan vælge at hente mere olie i Vestafrika. Det vil få en positiv betyding for rederiene.

Den tilspidsede konflikt mellem USA og EU på den ene side og Iran på den anden om handlesembargoen mod det arabiske land kan på sigt betyde, at asiatiske lande som Kina vælger at flytte import af olie til Vestafrika, mener den internationale søfartsorganisation Bimco.

Indtil videre har embargoen mod Iran haft beskeden effekt på den samlede produktion fra de arabiske lande, idet Saudi-Arabien i et vist omfang har taget over, så modtaglandene eller rederierne kke er blevet påvirket synderligt. Men senest er både Kina og Indien kommet med udtalelser, der viser, at begge lande tydelig ikke er enige i embargoen, som gøre det svært for dem at få tilstrækkeligt med olie.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs