Der er stadig kun ganske få kvindelige topchefer i den danske shippingindustri, selv om branchen arbejder på at få mere diversitet.
En optælling foretaget af ShippingWatch viser, at kun to af brancheorganisationen Danske Rederiers ca. 90 medlemsvirksomheder har en kvinde som adm. direktør.
En ekspert i ligestilling kalder udviklingen for ”uimponerende” og peger på, at rederierne skal trække i arbejdstøjet, hvis problemet skal løses.
”Når man er nede på så lavt et niveau, har det den effekt, at man ikke forventer, at det løser sig af sig selv,” siger Bjarke Oxlund, der er ligebehandlingschef hos Institut for Menneskerettigheder.
Han peger på, at kvinder baner vejen for hinanden, og derfor skal en industri gerne op på en andel af kvinder på mellem 20 og 30 pct., før der kommer et naturligt indrul af kvinder.
”Hvis man sidder med en direktion og en bestyrelse, som ligner hinanden for meget, bliver det en monokultur. Det kan gøre det svært at få øje på noget, som kan være meget vigtigt, men som de ikke kan se, fordi de er alt for enige,” siger Bjarke Oxlund.
Hos Danske Rederier er problemerne med diversitet fortsat højt på agendaen.
Anne W. Trolle, direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse,peger på, at rederierne har sat flere initiativer i gang,men erkender, at der i det store billede stadig er et stykke vej at gå.
”Det er stadigvæk super ærgerligt, at fordelingen af topchefer ser sådan ud,” siger hun.
Svært at bryde mindretal
Af medlemmerne i Danske Rederier er det kun tankrederiet Maersk Tankers og familievirksomheden Rohde Nielsen, som har en kvinde i spidsen.
Den ene er den erfarne shippingchef Tina Revsbech, som snart begynder som adm. direktør i Maersk Tankers.
Den anden er Jeanette Rohde Christensen i Rohde Nielsen, som er et familieejet specialrederi.
Danske Rederier fremhæver selv, at Annette Hasenberg blev udpeget som topchef i MOL Chemical Tankers i april.
Af rederiets hjemmeside fremgår det dog, at hun er direktør for regionerne Europa og Nord- og Sydamerika i en direktion, der består af 14 ledere med Akira Asa som CEO.
Da ShippingWatch sidst foretog en optælling, var de to kvindelige topchefer Henriette B. Thygesen i slæbebådsrederiet Svitzer og ligesom nu Jeanette Rohde Christensen i specialrederiet Rohde Nielsen.
”Hvis man er så voldsomt i undertal, er der stor risiko for, at kvinder fortsat vil være i mindretal. Det viser udviklingen hen over fire år i shippingbranchen også,” siger Bjarke Oxlund.
Danske Rederier lancerede i begyndelsen af 2020 et såkaldt charter, der havde til formål at tiltrække og fastholde kvinder i shipping. Det har dog været svært for organisationen at få størstedelen af medlemsrederierne til at blåstemple charteret, som var målet.
”Man kan sige, at de tre kvinder der sidder i toppen, kan være rollemodeller til lagene under. For hvis man ser på lagene lige under topchefen, går det den rigtige vej, hvor der er kommet flere kvinder ind i direktionerne,” siger Anne W. Trolle og henviser bl.a. til Mærsk, hvor seks ud af 16 i direktionen er kvinder.
Mangler fødekæde
Ifølge en opgørelse over 20 af de største danske shippingselskaber, som ShippingWatch foretog sidste år, er hver femte i den øverste ledelse og i bestyrelserne en kvinde.
Det er på niveau med den norske shippingbranche.
Her er andelen af kvinder i rederiernes ledelser 19 pct. og 21 pct. i bestyrelserne ud af Norges Rederiforbunds 131 medlemsrederier, lyder det fra brancheorganisationen.
Danske Rederier har ikke selv nogen mål for antallet af kvinder i branchen, men opfordrer rederierne til at sætte sine egne mål.
Men ifølge Anne W. Trolle lider topposterne især under, at der helt generelt er for få kvinder ansat i branchen.
”Det handler meget om, at der skal være en fødekæde, fordi virksomhederne - når de skal ansætte til øverste post - typisk ser på, om de kan hente nogen fra lagene under,” siger hun.
”Rederierne ser ind i en pool, hvor der er flest mænd, og det gør jo, at sandsynligheden for, at det er en mand, der bliver valgt, er større.”
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.