ShippingWatch

Kun to kvindelige topchefer i danske rederier: "Det er da helt sløjt"

Kun to ud af de omkring 100 medlemsvirksomheder i Danske Rederier har en kvindelig topchef. "Der er da klart plads til forbedringer," siger direktør Anne Windfeldt Trolle til ShippingWatch. Hun mener, at problemet starter tidligere i fødekæden.

Anne Windfelt Trolle er direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse hos Danske Rederier. Foto: PR / Danske Rederier

Der findes kun to rederier i Danmark med en kvindelig topchef.

Brancheorganisationen Danske Rederier har cirka 100 medlemmer, men ud af dem er det kun Maersk-rederiet Svitzer og familievirksomheden Rohde Nielsen, som har en kvinde i spidsen.

Der er tale om Henriette Thygesen hos Svitzer og Jeanette Rohde Christensen i Rohde Nielsen, som er et familieejet specialrederi.

"Det er da helt sløjt med kun to kvindelige CEO's, og der er da klart plads til forbedringer," siger Anne Windfeldt Trolle, direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse hos Danske Rederier.

Det samme billede går igen hos leverandørerne i Danske Maritime. Her har kun tre af medlemmer en kvindelig topchef.

Der er da klart plads til forbedringer

Anne Windfeldt Trolle, direktør, Danske Rederier

Danske Rederier arbejder for tiden på at få flere kvinder til at blive søfolk. I dag er kun tre pct. af søfolkene på de danskflagede handelsskibe kvinder. Men Anne Windfeldt Trolle erkender, at der også er et problem på land, hvor 33 pct. af de ansatte er kvinder.

"Det er ikke godt nok. Det behøver ikke at være 50-50, men det måtte da godt være mere ligeligt fordelt. Vi er cirka lige mange kvinder og mænd i Danmark. Hvorfor kunne det ikke også være sådan på arbejdsmarkedet?" siger direktøren.

"Det handler også om, hvad for nogen stillinger, kvinderne har. Vores statistik tæller jo også det administrative personale med. I operationen sidder der bare ikke særligt mange kvinder. Vi ser mange kvinder i HR-afdelingerne, men ikke blandt operatørerne og befragterne. Det er meget mandsdomineret," siger hun.

Fødekæden mangler

Anne Windfeldt Trolle fra Danske Rederier mener, at manglen på kvindelige ledere går hele vejen tilbage til problemerne med at skaffe kvindelige søfolk til den danske handelsflåde.

"Man skal jo have en pipeline at vælge fra. Hvis de ikke kommer ind på noget tidspunkt, så ender de jo heller ikke i toppen. Jeg synes, at vores rederier har meget fokus på det, men de skal komme et eller andet sted fra."

"Vi skal blive bedre til at lokke kvinder til søs og gøre opmærksom på de karrieremuligheder, der er. Man får en unik erfaring til søs, som man gerne vil have på kontorerne," siger hun.

Nogen mænd vil sige, at de ikke kan finde egnede kvindelige kandiater til jobbet. Hvad siger du til det argument?

"Lige i forhold til rederierne så er det måske lidt sværere at finde en kvinde, fordi der simpelthen er så få at vælge imellem. Men når mænd generelt siger, at man tager en mand, fordi der ikke er nogen dygtige kvinder, så er det simpelthen noget vrøvl."

"Vi ser også, at der ikke er særligt mange kvinder i bestyrelserne. Selvfølgelig er det da muligt at finde en dygtig kvinde til en bestyrelse. Så det argument køber jeg slet ikke."

thygesen-rohdenielsen.jpg
Henriette Thygesen (tv.) er topchef i Maersk-rederiet Svitzer, og Jeanette Rohde Christensen er adm. direktør i det familieejede specialrederi Rohde Nielsen. Foto: Collage / PR / Svitzer / Rohde Nielsen.

Hvordan ændrer man så en konservativ branche, hvor mændene er vant til at gøre tingene på deres egen måde og ofte ansætter gennem uformelle mandenetværk?

"Så nedsætter man et taskforce, som vi har gjort, hvor vi taler med skolerne, fagforeningerne, rederierne og politikerne og presser på," siger Anne Windfeldt Trolle.

"I slutningen af i år regner vi med at komme med nogen anbefalinger og konkrete værktøjer til, hvordan man kan arbejde med det her. Det kan være, at man skal køre alt sit materiale – ligefra hjemmeside til jobopslag – igennem for at se, om det er kønsneutralt. Man skal også sørge for altid at have en kvinde med i interviewpanelet. Det kan også være en ide at sende to kvinder til søs ad gangen, så de ikke føler sig så alene første gang," siger hun.

Vigtigt at få topledelsen med

Direktøren fortæller, at Danske Rederier samtidig er i dialog med de mandlige topchefer blandt deres medlemmer. Det sker bl.a. gennem foreningens bestyrelsen, som udelukkende består af mænd med Torms Jacob Meldgaard i spidsen.

"De er alle sammen med ombord. Når der skal laves konkrete initiativer i virksomhederne, så er det jo topledelsen, som skal sætte det i gang og sørge for, at målene bliver overholdt. Det kræver en indsats fra topledelsen. Men vi tror på, at vi har hul igennem. Der er en forståelse af, at det er en vigtig dagsorden," siger Anne Windfeldt Trolle til ShippingWatch.

Selvfølgelig er det da muligt at finde en dygtig kvinde til en bestyrelse. Så det argument køber jeg slet ikke

Anne Windfeldt Trolle, direktør, Danske Rederier

Hvad er det bedste argument for at ansætte flere kvinder?

"Alle virksomheder kæmper for at skaffe den bedste arbejdskraft. Hvis man ser bort fra halvdelen af arbejdsstyrken, så går man glip af talenter. Der er også andre positive effekter ved at have diversitet."

"Det giver et bedre arbejdsmiljø og en bedre kultur på arbejdspladsen. Det skaber mere innovation og glæde. Men jeg synes faktisk, at en række af vores rederier er meget støttende i forhold til den her målsætning," lyder det fra direktøren.

Danske Rederier arbejder i øjeblikket med at fastlægge måltal for antallet af kvinder blandt sine medlemmer. De vil dog først blive meldt ud på et senere tidspunkt.

Claire, Nanna og Neele vil samle kvinderne i dansk shipping

Hård omgangstone og fordomme står i vejen for kvinder i den maritime industri

Esvagt mistænkes for at forskelsbehandle kvinder

Danske Maritime vil have politikere til at tiltrække flere kvinder til shipping

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere