Sidste uges vigtigste: Havneballade, dyre olieskibe og grønt brændstof

To forskellige begivenheder kan skabe nye propper i forsyningskæden, boom i handlen af tankskibe til høje priser, og leverandør sætter fokus på grønne brændstoffer.
Foto: Damian Dovarganes/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Damian Dovarganes/AP/Ritzau Scanpix

Havneballade og tørke kommer som en kærkommen gave til pressede rederier

To begivenheder i hver sin verdensdel kan tilsammen give nyt knas i forsyningskæden, netop som pandemiens transportkaos er overstået.

En ulmende konflikt i de amerikanske havne og tørke i Panamakanalen kan føre til, at det igen bliver svært og dyrt at få varer fragtet fra Asien til USA.

Mens det er dårlige nyheder for virksomhederne, så er det en uventet gave til rederierne, som på kort tid er gået fra en historisk indtjeningsfest til noget, der minder om de magre år op til coronakrisen.

Hafnia og Norden er ramt af stor handel med dyre olieskibe ovenpå krigen

Søren Huscher (tv), head of Pool Management i Norden og Anders Birk, Pool Management. | Foto: Norden
Søren Huscher (tv), head of Pool Management i Norden og Anders Birk, Pool Management. | Foto: Norden

De to rederier Hafnia og Norden mærker ligesom konkurrenten Maersk Tankers tilbagegang i deres velsmurte pool-forretninger, hvor de tjener penge på at drive andre ejeres tankskibe.

Det er blevet så enormt indbringende at sejle russisk olie rundt på kloden efter Ruslands invasion af nabolandet Ukraine sidste år, at det har skabt et boom i handlen med tankskibe til opskruede priser.

Mærsks olieleverandør bliver opslugt af ny enhed for grønt brændstof

Foto: Marcus Brandt/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Marcus Brandt/AP/Ritzau Scanpix

Mærsks olieleverandør, Maersk Oil Trading, bliver lagt ind under en ny forretningsenhed for grøn omstilling i shippingkoncernen.

Maersk Oil Trading står for at købe brændstof til Mærsks egne skibe, men selskabet leverer også bunkerolie til eksterne rederikunder.

Nu er selskabet blevet en del af den nyoprettede division Energy Transition, som skal hjælpe Mærsk med at udskifte olie med grønne alternativer.

Topchef for norsk rederi kræver at kunderne betaler for CO2-emissioner

Foto: Capital Link / Dnv
Foto: Capital Link / Dnv

Den norske koncern Wallenius Wilhelmsen mener, at de store virksomheder er nødt til at gå forrest og få kunderne med på at dekarbonisere skibsfarten. 

Derfor har bilrederiet stillet skarpe krav til sine kunder i år.

Sådan var budskabet fra topchef Lasse Kristoffersen under Maritime Leaders Summit afholdt af Capital Link og DNV i Oslo forud for Nor-Shipping-konferencen, der åbnede mandag.

Læs alt fra Nor Shipping i Oslo her:


Læs også:

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også