Sidste uges vigtigste historier: Nye topchefer, bonus til ansatte og Mærsk sagsøgt
Nye topchefer i Maersk Supply Service og Maersk Tankers
Maersk Supply Service, der for nyligt blev solgt til Mærsk-familiens holdingselskab, skifter ud på topposten samt i bestyrelsen.
Den nye ejer A.P. Møller Holding har peget på Christian M. Ingerslev som ny topchef for supply-rederiet. Han har indtil nu været adm. direktør i Maersk Tankers, som også er ejet af holding-selskabet.
Tina Revsbech erstatter Christian M. Ingerslev som topchef for produkttankrederiet Maersk Tankers.
Maersk Supply Service skifter ud på topposten og i bestyrelsen
Tina Revsbech bliver ny topchef i Maersk Tankers
Mærsk sendte over en milliard i kassen på nu frasolgt rederi
Maersk Tankers’ store mål om 300 skibe er skubbet ud i fremtiden
Lightship Chartering når mål før tid og belønner ansatte med bonus
Skibsmægleren Lightship Chartering, der har Morten Have som hovedaktionær, ville fordoble sin omsætning inden for fem år.
Det mål har selskabet netop fuldført tre år før tid, fremgår det af Lightships danske 2022-regnskab, der generelt viser fremgang.
Lightship Chartering når mål før tid og belønner ansatte med bonus
Fyret maskinchef sagsøger Mærsk for millioner i Hope Hicks-sag
Tidligere maskinchef Filomeno Gaylan, der blev fyret af Mærsk i februar 2022 efter en undersøgelse af en voldtægtssag mod skibskadet Hope Hicks på et Mærsk-skib, går nu til modangreb ved domstolene.
Den fyrede maskinchef har stævnet Mærsks amerikanske datterselskab Maersk Line Limited og sin egen fagforening Marine Engineers Beneficial Association (MEBA) for uberettiget fyring.
Det fremgår af en stævning dateret 12. april 2023, som ShippingWatch er i besiddelse af.
Fyret maskinchef sagsøger Mærsk for millioner i Hope Hicks-sag
Fagforening afviser klage fra maskinchef på udløbet tidsfrist
Der kommer flere end 1.000 nye containerskibe på vandet de næste år
Rederierne har været hyppige kunder hos værfterne under pandemiens indtjeningsfest, og nu vælter det snart ud med funklende nye skibe.
De næste fem år kommer der 1.048 nybyggede containerskibe på vandet, viser tal, som skibsdatabasen Vesselsvalue har trukket for ShippingWatch. Det svarer til 14,6 pct. af den eksisterende flåde.
Det er samtidig langt mere end i årtiet op til coronakrisen, hvor der i snit blev bestilt 38 skibe per kvartal, skriver mægleren Braemar.
Der kommer flere end 1.000 nye containerskibe på vandet de næste år
Flere end 15.000 skibe kan blive sendt til skrot inden 2032
Store rederier står foran gennembrud for grøn konvertering af skibe
MAN Energy Solutions står over for et snarligt gennembrud for konvertering af traditionelle skibsmotorer, der i dag drives af tung olie , men som fremover skal fungere på nye grønne brændstoffer.
Indtil videre har interessen for at gøre den eksisterende flåde grøn været forholdsvis begrænset, men de nye klimaregler for skibsfarten fra både IMO og EU ser ud til at have gjort en afgørende forskel.
Store rederier står foran gennembrud for grøn konvertering af skibe
Læs også:
Golden Oceans topchef indrømmer gladeligt at han tog fejl af markedet
Kun en uventet sort svane kan knække Mikael Skovs optimisme til året
Klumme: Rederierne forbereder sig på en faretruende ordrebog
FN’s konvention for ophugning af skibe kan endelig træde i kraft