Fyret maskinchef sagsøger Mærsk for millioner i Hope Hicks-sag

En maskinchef, der sammen med fire andre blev fyret efter en undersøgelse af voldtægtssag mod Hope Hicks på Mærsk-skibet Alliance Fairfax, sagsøger nu Mærsk og fagforening for uberettiget fyring.
Tidligere skibskadet på Mærsk-skibet Alliance Fairfax siger til ShippingWatch, at "Gaylans påstande om mig, der er indeholdt i hans retssag, er modbydelige, åbenlyst egoistiske og fuldstændig falske." | Foto: Maritime Legal Solutions
Tidligere skibskadet på Mærsk-skibet Alliance Fairfax siger til ShippingWatch, at "Gaylans påstande om mig, der er indeholdt i hans retssag, er modbydelige, åbenlyst egoistiske og fuldstændig falske." | Foto: Maritime Legal Solutions

Tidligere maskinchef Filomeno Gaylan, der blev fyret af Mærsk i februar 2022 efter en undersøgelse af en voldtægtssag mod skibskadet Hope Hicks på et Mærsk-skib, går nu til modangreb ved domstolene.

Den fyrede maskinchef har stævnet Mærsks amerikanske datterselskab Maersk Line Limited og sin egen fagforening Marine Engineers Beneficial Association (MEBA) for uberettiget fyring.

Det fremgår af en stævning dateret 12. april 2023, som ShippingWatch er i besiddelse af.

Her kræver Filomeno Gaylan desuden en erstatning på minimum 300.000 dollar - eller godt to mio. kr., fordi Maersk ”hidtil ikke (har) påvist nogen begrundet årsag til den uretmæssige opsigelse,” hedder det.

Gaylans fagforening MEBA er også blevet sagsøgt, fordi den tidligere maskichef mener, at fagforeningen burde have bestridt hans fyring gennem en voldgiftsag mod Maersk. Men det skete ikke.

Sagen udvikler sig eksplosivt

Dermed fortsætter den såkaldte Hope Hicks-sag, der i september 2021 startede med et anonymt blog-indlæg om alvorlige seksuelle krænkelser, med at udvikle sig.

Den tidligere skibskadet Hope Hicks fortalte i det anonyme blogindlæg, at hun var blevet voldtaget af en overordnet i sin kahyt på det USA-flagede Mærsk-skib Alliance Fairfax i 2019.

Sagen udviklede sig herefter eksplosivt.

Mærsk indledte en intern undersøgelse, og den amerikanske kystvagt, US Coast Guards efterforskningsenhed, blev også involveret. Undersøgelsen førte til, at chefingeniør Filomeno Gaylan og fire andre søfarende på Mærsk-skibet blev fyret.

Kystvagt har overdraget sagen til anklagemyndighed

Maersk oplyste dengang, at det ikke var muligt at finde nogen beviser på voldtægt. Alligevel blev de fem ansatte afskediget på grund af overtrædelse af alkoholpolitik samt manglende samarbejde om efterforskningen, hed det.

Den amerikanske kystvagt konkluderede dog, at der var hold i anklagen om voldtægt af Hope Hicks, der dengang var en ung skibskadet på 19 år som arbejdede ombord på Maersk-skibet som en del af det såkaldte USMMA’s Sea Year-program.

Kystvagten overdrog sidste år Hope Hicks-sagen til den amerikanske anklagemyndighed, der endnu ikke har besluttet, om der skal rejses tiltale mod den tidligere Mærsk-overordnede, der overfaldt Hope Hicks. 

Mærsk har siden sagt, at rederiet ikke er i tvivl om, at overfaldet på Hope Hicks har fundet sted.

”Det er en forfærdelig sag, og vi tror, at det er sket”, sagde Søren Skou, daværende CEO i Mærsk i november sidste år.

Hope Hicks trådte i sommeren 2022 ud af anonymiteten. Hun sagsøgte sammen med en anden tidligere skibskadet, Midshipman Y, Maersk Line Limited.

Midshipman Y var også blevet udsat for seksuelle krænkelser på Alliance Fairfax, men det skete i 2021 - to år senere end Hope Hicks-sagen.

Inden de to sager kom for domstolen i New York valgte Mærsks amerikanske datterselskab imidlertid at lukke sagerne gennem et fortroligt forlig med de to kvinder. Det skete kort efter Søren Skous udtalelse.

Maskinchef retter beskyldninger mod Hope Hicks

I den aktuelle stævning mod Maersk Line Limited og fagforeningen MEBA hævder den tidligere maskinchef, at han ikke observerede nogen drikke alkohol eller på nogen måde være påvirket, da han på grund af ”støj og cigarlugt” entrerede kahytten hos ’1. assistent ingeniør’ den 22. august 2019.

Kort efter dukkede ”den kvindelige skibskadet” (Hope Hicks, red.) op i kahytten sammen med ’3. assistent ingeniør’ medbringende, ”hvad der lignede et par flasker spiritus”. 

Men maksinchefen gentager i stævningen, at han ikke så nogen drikke alkohol eller virke berusede. 

Til gengæld siger han, at ”på et tidspunkt lavede den kvindelige kadet (Hope Hicks, red.) et upassende seksuelt fremstød på 1. assistent ingeniør, som han afviste, og den kvindelige kadet blev derefter trukket væk af 3. assistent ingeniør.”

Herefter beordrede maskinchefen ifølge stævningen alle i kahytten til at forlade den og gå hver til sit. Hvad der siden eventuelt skete, hørte han først om to år senere, da Hope Hicks skrev sin anonyme blog.

ShippingWatch har bedt Hope Hicks og hendes advokat forholde sig til påstandene, som Mærsks tidligere maskinchef fremfører i sit søgsmål.

”Gaylans påstande om mig, der er indeholdt i hans retssag, er modbydelige, åbenlyst egoistiske og fuldstændig falske. Desværre overrasker det mig ikke, at han ville lancere ondsindede angreb mod en overlevende for seksuelle overgreb i et forsøg på at beskytte sin ven og sit eget job.”

Det skriver Hope Hicks til ShippingWatch i en mail via sin advokat J. Ryan Melogy.

Advokaten tilføjer, at ”dette er det klassiske scenarie, der sker i shippingindustrien: nogen bliver ofre til søs, og besætningen indgår efterfølgende et samarbejde om at beskytte gerningsmanden og isolere offeret. Hans retssag vil mislykkes, fordi den ikke er baseret på sandhed.”

Mærsk siger til ShippingWatch, at koncernen ikke kommenterer verserende sager, men oplyser, at opsigelsen skyldes overtrædelse selskabets politik.

”Gaylan blev opsagt fra Maersk Line Limited på grund af denne hændelse. Både for brugen af alkohol ombord - en klar overtrædelse af MLL-politikken - samt undladelse af at standse alkoholmisbrug af andre i hans nærvær og under hans opsyn, samt manglende indberetning af alkoholforbruget til MLL. Resultaterne af MLL-undersøgelsen blev overgivet til den amerikanske regering (U.S. Coast Guard),” skriver Mærsk.

Heller ikke den tidligere maskinchefs advokat i sagen, Michael G. Chalos, ønsker at kommentere den.

(Artiklen er opdateret med svar fra Mærsk og maskinchefens advokat den 18. maj 2023 klokken 21.07. 189 maj 2023. klokken 10:50 er Filomeno Gaylans titel ændret fra chefingeniør til maskinchef)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også