Der kommer flere end 1.000 nye containerskibe på vandet de næste år

Der er især fart på leveringerne af store skibe i år og til næste år, viser nye tal. Det vil formentlig føre til overudbud, vurderer bank.
Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix

Rederierne har været hyppige kunder hos værfterne under pandemiens indtjeningsfest, og nu vælter det snart ud med funklende nye skibe.

De næste fem år kommer der 1.048 nybyggede containerskibe på vandet, viser tal, som skibsdatabasen Vesselsvalue har trukket for ShippingWatch. Det svarer til 14,6 pct. af den eksisterende flåde.

Det er samtidig langt mere end i årtiet op til coronakrisen, hvor der i snit blev bestilt 38 skibe per kvartal, skriver mægleren Braemar.

Der kommer især mange nye skibe i år og til næste år. Her bliver der leveret over 800 skibe med plads til i alt 5.9 mio. 20-fodscontainere.

Det kan lægge pres på fragtpriserne, fordi der risikerer at være for mange skibe i forhold til transportbehovet på et tidspunkt, hvor der er stor usikkerhed om verdensøkonomien.

”Højere inflation og renter har svækket udsigterne for den globale økonomi. Containermarkedet vil derfor formentlig lide under et overudbud af skibskapacitet de kommende år,” skriver Danmarks Skibskredit, som låner penge til rederier, i den seneste udgave af sin halvårlige markedsanalyse.

Den danske shippingkoncern Mærsk er også bekymret for udviklingen. 

Virksomheden har mere eller mindre frivilligt afgivet positionen som verdens største rederi til rivalen MSC og fokuserer nu i stedet på at udskifte gamle skibe med nye fartøjer, der kan sejle på grønt brændstof.

”Grunden til, at vi er mere bekymrede for overkapacitet, er, fordi vi ikke er herre over det. Det er ikke os, men andre rederier, der venter mange skibe,” sagde topchef Vincent Clerc, da koncernen fremlagde kvartalsregnskab 8. maj.

Under coronapandemien steg vareforbruget i USA og Nordeuropa. Samtidig skabte nedlukninger og mangel på arbejdskraft store flaskehalse i havnene. 

Det fik fragtpriserne til at stige til hidtil usete højder, mens de store containerrederier tjente penge som aldrig før.

Det seneste halve år er udviklingen imidlertid vendt rundt, efter at inflation, højere renter og overfyldte varelagre har fået efterspørgslen til at kollapse.

Siden priserne toppede i september 2021, er de faldet med over 80 pct., viser det globale prisindeks fra analysehuset Drewry. 

Mens Mærsk er bekymret for bølgen af nybyggede skibe, så tager det tyske rederi Hapag-Lloyd det mere roligt.

”Når man ser på effekten af nye skibe, som er på vej, så vil man se mange flere i ’24 og ’25 end i ’23, for det store flertal af skibe begynder først at komme i andet halvår i år, men især i ’24 og ’25,” sagde topchef Rolf Habben Jansen til ShippingWatch efter rederiets regnskab i sidste uge.

”Ja, der er skibe på vej, men ikke i et massivt antal endnu,” sagde han.

Mange skibe vil blive skrottet

Da pladsmanglen var på sit højeste, og virksomhederne var klar til at betale høje priser for fragt, sendte rederierne stort set ingen skibe til skrot.

Men nu forventer flere iagttagere, at mange ældre containerskibe vil blive pensioneret i takt med, at de nye fartøjer bliver leveret.

Mæglerhuset Braemar vurderede for nyligt, at der vil blive skrottet op mod 400 containerskibe i 2023 og 2024.

I en gennemgang af udviklingen på containermarkedet i første kvartal skriver Braemar også, at rederierne er begyndt at holde igen med bestillingerne af nye skibe.

”Vi forventer, at ordrerne vil aftage efter bygen af kontrakter i 2021 og første halvår af 2022,” lyder det fra mæglerhuset, som hovedkvarter i London.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også