Sidste uges vigtigste historier: Esvagts gyldne kontrakt, kritik af Royal Arctic Line og norsk storfusion
Esvagt landede milliard-kontrakt i USA, erhvervslivet langede ud efter rederi og to norske selskaber gik sammen om at skabe en ny kæmpe i ugen, der gik.
Det danske rederi Esvagt har vundet den største kontrakt i virksomhedens historie. Rederiet skal levere et serviceskib til en havvindmøllepark i USA.
Topchef Peter Lytzen håber, at aftalen bliver den første af mange. Men han advarer også om, at leverandørerne har svært ved at følge med politikernes grønne ambitioner.
Samtidig viser konkursen i Esbjerg-rederiet World Marine Offshore, at det er svært at klare sig i branchen og ikke mindst i USA, hvor der er risiko for at ryge ind i dyre søgsmål, hvis tingene går skævt.
... om Frank Mortensens nye job, Odense Maritime Technologys langvarige strid med en kunde og den seneste af shippinganalytiker Lars Jensens klummer for ShippingWatch.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.