Sidste uges vigtigste historier: Esvagts gyldne kontrakt, kritik af Royal Arctic Line og norsk storfusion
Esvagt lander kæmpeskontrakt i USA
Det danske rederi Esvagt har vundet den største kontrakt i virksomhedens historie. Rederiet skal levere et serviceskib til en havvindmøllepark i USA.
Topchef Peter Lytzen håber, at aftalen bliver den første af mange. Men han advarer også om, at leverandørerne har svært ved at følge med politikernes grønne ambitioner.
Samtidig viser konkursen i Esbjerg-rederiet World Marine Offshore, at det er svært at klare sig i branchen og ikke mindst i USA, hvor der er risiko for at ryge ind i dyre søgsmål, hvis tingene går skævt.
- Esvagt satser på at lande flere lukrative aftaler om vindmøller i USA
- Esvagt får amerikansk milliard-kontrakt: ”Det er en milepæl”
- Tidligere partner holder fast i millionkrav mod World Marine Offshore

Grønlands erhvervsliv langer ud efter rederi
Det statsejede containerrederi Royal Arctic Line er i gang med en større forvandling.
Den betyder, at selskabet nu sejler til Aarhus istedet for Aalborg. Målet er at gøre det nemmere for Grønland at handle med omverdenen.
Men mange virksomheder har investere stort i infrastruktur i Nordjylland og føler sig overset af rederiet.
- Grønlandske eksportører retter hård kritik mod Royal Arctic Line: ”Desværre har vi absolut ingen dialog”
- Topchef slår fast: Grønlands økonomi har sparet millioner på at have sit eget rederi

Norsk storfusion skaber ny kæmpe
De to norske ship management-selskaber OSM Maritime og Thome Group har besluttet sig for at slå sig sammen.
Det nye selskab får omkring 32.000 ansatte over hele verden og bliver en af de største globale spillere inden for ship management.
Det kører videre under navnet OSM Thome, når konkurrencemyndighederne har godkendt fusionen.
- Derfor giver norsk storfusion mening: ”Vi har ambitioner om vækst”
- Fusion skaber ny kæmpe: ”Vores selskaber er et godt match”
- Shippingselskab har lagt 3156 timer og mange penge i at skabe bedre ledere

Læs også...
... om Frank Mortensens nye job, Odense Maritime Technologys langvarige strid med en kunde og den seneste af shippinganalytiker Lars Jensens klummer for ShippingWatch.
- Sagde farvel til Maersk Broker sidste år: Dansk profil har fået nyt topjob
- Dansk skibsdesigner lukker årelang konflikt: ”Vi er superglade”
- Klumme: Ni rederier sidder på 82 pct. af skibene. Hvad siger det om deres magt?
- Topchef bekræfter: Rederier er mærket af fyldte lagre og nervøse forbrugere
Seks tørlastoperatører med 82 ansatte tjente 1,6 mia. kr. under pandemien
Saverys-familien vil smide hele Euronavs bestyrelse ud efter fejlslagen fusion