En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
16.01.2023kl. 14.56

Dansk skibsdesigner lukker årelang konflikt: "Vi er superglade"

Odense Maritime Technology har betalt et større millionbeløb for at lukke en langvarig konflikt med en kunde. Direktør kigger frem.
Odense Maritime Technology leverer designs til skibe og værfter for forsvaret i flere lande. | Foto: Magnus Holm/Politiken/Ritzau Scanpix
af NIKLAS KRIGSLUND

Det maritime konsulenthus Odense Maritime Technology (OMT) har indgået et forlig i en langvarig strid med en utilfreds kunde.

Virksomheden, som designer skibe og værfter for flere landes flåder, har valgt at betale et større beløb for at lukke konflikten.

”Vi er superglade for at have afsluttet sagen,” siger adm. direktør Kåre Groes Christiansen til ShippingWatch.

Vi er superglade for at have afsluttet sagen

Kåre Groes Christiansen, adm. direktør, Odense Maritime Technology

OMT oplyser hverken kundens navn, detajler om forløbet eller størrelsen på kompensationen, da forliget er fortroligt.

Men der er tale om så mange penge, at bundlinjen for selskabet Odense Maritime Technology A/S bliver trukket ned i et stort minus på 32,5 mio. kr. mod et overskud året på 3,2 mio. kr. året før.

Alligevel er det fynske selskab godt tilfreds med, at sagen nu er helt ude af verden.

”Vi har mange gode projekter, og så kan vi koncentrere vores kræfter om dem,” siger Kåre Groes Christiansen.

Mens virksomheden ikke kan oplyse detaljer om det fortrolige forlig, så giver regnskabet en ide om omfanget. 

En særlig post ved navn ”Andre eksterne udgifter” er vokset til 98 mio. kr. fra knap 20 mio. kr. året før.

”Forliget er indeholdt i den post, men du kan ikke udlede, at forliget er hele det beløb,” siger Kåre Groes Christiansen.

Topchefen fortæller, at sagen kun påvirker det ene af de to selskaber, som udgør koncernen.

Foruden Odense Maritime Technology består forretningen også af selskabet OMT Naval. Lægger man tallene fra de to virksomheder sammen, så viser de betydelig vækst i omsætningen og overskuddet.

Der er krig i Europa, så der bliver investeret meget i forsvaret

Kåre Groes Christiansen, adm. direktør, Odense Maritime Technology

Omsætningen stiger til 167 mio. kr. i 2021/22 mod 72 mio. kr. i det foregående år. Resultatet før skat stiger til 19 mio. kr., hvilket er en fremgang på seks mio. kr.

”Der er krig i Europa, så der bliver investeret meget i forsvaret. Vi har 16 fregatter i ordre i fire lande. Vi laver også de fabrikker, som skibene skal bygges på,” siger Kåre Groes Christiansen.

”Der er stor fokus på forsyningssikkerhed. Man vil gerne kunne bygge de forsvarsskibe, man skal bruge lokalt. Derfor er der brug for designs til både skibe og de værfter, som skal bygge dem. Vi har travlt,” siger topchefen.

Hvor længe kommer det til at give medvind?

”Man etablerer ikke et værft natten over. Det tager 3-4 år. Og så tager det også nogle år at bygge skibe. Så det, der bliver sat i gang i mange lande, kommer til at påvirke vores regnskab positivt i mange år fremover,” siger Kåre Groes Christiansen.

OMT blev stiftet i 2010, da designvirksomheden blev udskilt fra A.P. Møller-Mærsk og Odense Staalskibsværft, som er bedre kendt som Lindøværftet. Virksomheden har i dag 77 ansatte. 

Relaterede artikler:

  • Foto: Colourbox

    Dansk skibsdesigner i verserende erstatningssag: "Parterne er meget uenige"

    For abonnenter

  • Foto: Jens Dresling

    Danske virksomheder øjner stor milliardordre på flåde til Ukraine

    For abonnenter

  • Tommy Ayouty, CEO for Thales Danmark | Foto: PR/Thales

    OMT og Systematic skal levere løsning til fransk forsvarsvirksomhed

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Wärtsiläs økonomiske tab efter Rusland-exit har kunnet mærkes i alle kroge af forretningen, siger chef for marine systemer Tamara de Gruyter. | Foto: Wärtsilä
Leverandører

Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland

Den finske leverandør Wärtsilä aflyste et hav af projekter i kølvandet på krigen i Ukraine. Selskabet efterlod forretning for et beløb, der svarer til ca. 1,8 mia. kr.
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland
  • Rederier kan spare tonsvis af brændstof: "Der ligger et kæmpe uforløst potentiale"

For abonnenter

Anders Holch-Povlsen er storaktionær i webshoppen Asos, som har indgået et stort samarbejde om transport med Maersk. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Logistik

Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand

For abonnenter

Logistik

Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing

Foto: PR Dof Group
Offshore

Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan

For abonnenter

Foto: Ritzau Scanpix/Andrew Biraj
Miljø & Politik

Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år

For abonnenter

Foto: Stine Bidstrup/ERH
Container

Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet

For abonnenter

Læs også

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

Kurt Skov træder tilbage som bestyrelsesformand for milliard-koncernen Blue Water Shipping, men han slipper ikke virksomheden, forsikrer han. Som bestyrelsesmedlem vil han ”følge med i den overordnede drift”.

For abonnenter

Union Bulk har, siden billedet blev taget, udvidet med endnu en medarbejder, så der nu er ti. Der kan desuden være et kontor på vej i udlandet, fortæller partner Anders Svarrer (tredje fra venstre). | Foto: Union Bulk
Tørlast

Union Bulk har rundet milepæl: "Vi kunne ikke i vores vildeste fantasi forestille os, at det ville gå så stærkt"

Union Bulk har rundet en milliard kroner i omsætning i sit kun tredje leveår. Tørlastselskabet overvejer at åbne et nyt kontor i udlandet, fortæller partner.

For abonnenter

Foto: Modelfoto/Colourbox
Tørlast

Seks tørlastoperatører med 82 ansatte tjente 1,6 mia. kr. under pandemien

Gigantiske overskud har pludselig forgyldt en håndfuld mindre danske tørlastselskaber. Fremtiden er mere usikker, men ikke nødvendigvis dårlig.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland – 12.00
  • Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand – 11.44
  • Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet – 11.17
  • Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år – 10.39
  • Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing – 09.53
  • Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan – 08.55
  • Oliepriserne i beskeden stigning med aftagende inflation – 08.28
  • Rederierne flytter tonnage væk fra svækket Kina til især to andre ruter – 07.43
  • Boreselskab får kontrakt på 392 mio. dollar til rig – 07.35
  • Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet" – 06.59
  • EU vil skyde 170 mia. euro efter grønne teknologier – 31. jan.
  • Ny rekord: Olieselskab tjente trecifret milliardbeløb i 2022 – 31. jan.
  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 31. jan.
  • Wilson forventer stærkere år trods flere skibe og udgifter – 31. jan.
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Watch Job

  • Head of Business Development

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Intelligence Specialist

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge