Det maritime konsulenthus Odense Maritime Technology (OMT) har indgået et forlig i en langvarig strid med en utilfreds kunde.
Virksomheden, som designer skibe og værfter for flere landes flåder, har valgt at betale et større beløb for at lukke konflikten.
”Vi er superglade for at have afsluttet sagen,” siger adm. direktør Kåre Groes Christiansen til ShippingWatch.
OMT oplyser hverken kundens navn, detajler om forløbet eller størrelsen på kompensationen, da forliget er fortroligt.
Men der er tale om så mange penge, at bundlinjen for selskabet Odense Maritime Technology A/S bliver trukket ned i et stort minus på 32,5 mio. kr. mod et overskud året på 3,2 mio. kr. året før.
Alligevel er det fynske selskab godt tilfreds med, at sagen nu er helt ude af verden.
”Vi har mange gode projekter, og så kan vi koncentrere vores kræfter om dem,” siger Kåre Groes Christiansen.
Mens virksomheden ikke kan oplyse detaljer om det fortrolige forlig, så giver regnskabet en ide om omfanget.
En særlig post ved navn ”Andre eksterne udgifter” er vokset til 98 mio. kr. fra knap 20 mio. kr. året før.
”Forliget er indeholdt i den post, men du kan ikke udlede, at forliget er hele det beløb,” siger Kåre Groes Christiansen.
Topchefen fortæller, at sagen kun påvirker det ene af de to selskaber, som udgør koncernen.
Foruden Odense Maritime Technology består forretningen også af selskabet OMT Naval. Lægger man tallene fra de to virksomheder sammen, så viser de betydelig vækst i omsætningen og overskuddet.
Omsætningen stiger til 167 mio. kr. i 2021/22 mod 72 mio. kr. i det foregående år. Resultatet før skat stiger til 19 mio. kr., hvilket er en fremgang på seks mio. kr.
”Der er krig i Europa, så der bliver investeret meget i forsvaret. Vi har 16 fregatter i ordre i fire lande. Vi laver også de fabrikker, som skibene skal bygges på,” siger Kåre Groes Christiansen.
”Der er stor fokus på forsyningssikkerhed. Man vil gerne kunne bygge de forsvarsskibe, man skal bruge lokalt. Derfor er der brug for designs til både skibe og de værfter, som skal bygge dem. Vi har travlt,” siger topchefen.
Hvor længe kommer det til at give medvind?
”Man etablerer ikke et værft natten over. Det tager 3-4 år. Og så tager det også nogle år at bygge skibe. Så det, der bliver sat i gang i mange lande, kommer til at påvirke vores regnskab positivt i mange år fremover,” siger Kåre Groes Christiansen.
OMT blev stiftet i 2010, da designvirksomheden blev udskilt fra A.P. Møller-Mærsk og Odense Staalskibsværft, som er bedre kendt som Lindøværftet. Virksomheden har i dag 77 ansatte.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.