Klumme: Ni rederier sidder på 82 pct. af skibene. Hvad siger det om deres magt?
Det er en misforståelse, at de ni største rederier kontrollerer næsten hele fragtmarkedet gennem deres alliancer. Og faktisk kan samarbejderne være en fordel for kunderne i en tid med mange aflyste sejlladser, skriver Lars Jensen.
![Lars Jensen, shippinganalytiker og stifter af konsulenthuset Vespucci Maritime, kommer fremover til at levere klummer til ShippingWatch to gange om måneden. | Foto: MAGNUS MØLLER](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/14872478/khbfw3/ALTERNATES/schema-16_9/doc7okkt2os9dd8z5rko2f.jpg)
AF LARS JENSEN, ANALYTIKER OG STIFTER AF VESPUCCI MARITIME
Store dele af dækningen inden for containershipping er fokuseret omkring de tre førende alliancer: 2M, Ocean Alliance og The Alliance.
Allerede abonnent?Log ind her
Læs hele artiklen
Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.