Klumme: Ni rederier sidder på 82 pct. af skibene. Hvad siger det om deres magt?

Det er en misforståelse, at de ni største rederier kontrollerer næsten hele fragtmarkedet gennem deres alliancer. Og faktisk kan samarbejderne være en fordel for kunderne i en tid med mange aflyste sejlladser, skriver Lars Jensen.
Lars Jensen, shippinganalytiker og stifter af konsulenthuset Vespucci Maritime, kommer fremover til at levere klummer til ShippingWatch to gange om måneden. | Foto: MAGNUS MØLLER
Lars Jensen, shippinganalytiker og stifter af konsulenthuset Vespucci Maritime, kommer fremover til at levere klummer til ShippingWatch to gange om måneden. | Foto: MAGNUS MØLLER
AF LARS JENSEN, ANALYTIKER OG STIFTER AF VESPUCCI MARITIME

Store dele af dækningen inden for containershipping er fokuseret omkring de tre førende alliancer: 2M, Ocean Alliance og The Alliance. 

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også