En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
06.01.2023kl. 11.38

Klumme: De store rederier får skyld for meget – men én anklage holder ikke helt

Containerrederierne blev beskyldt for at være grådige og gøre livet dyrere for almindelige mennesker under pandemien. Men billedet er noget mere nuanceret, skriver analytiker Lars Jensen i sin første klumme for ShippingWatch.
Lars Jensen, shippinganalytiker og stifter af konsulenthuset Vespucci Maritime, kommer fremover til at levere klummer til ShippingWatch to gange om måneden. | Foto: Magnus Møller
AF LARS JENSEN, ANALYTIKER OG STIFTER AF VESPUCCI MARITIME

Da fragtraterne nåede historiske højder i 2022, førte det uundgåeligt til spekulationer blandt mange markedsaktører om, at de høje rater bidrog til at drive inflationen opad. 

Men et nærmere gennemsyn af data afslører, at selvom fragtraterne til dels spillede ind i inflationspresset i 2022, så er effekten allerede forduftet her ved indgangen til 2023. 

Lars Jensen

  • Lars Jensen er en af de førende eksperter i den internationale shippingbranche og bliver brugt som kommentator i danske og udenlandske medier
  • Han driver sit eget maritime konsulenthus Vespucci Maritime og virksomheden Linergame
  • Han har tidligere været CEO i analysehuset Sea-Intelligence og siddet i bestyrelsen for New York Shipping Exchange
  • Lars Jensen tilbragte desuden næsten 15 år i Maersk, hvor han bl.a. arbejdede med it-løsninger for containerrederiet
  • Fremover leverer han klummer to gange om måneden til ShippingWatch

Desuden viser data, at fragtraterne igennem de sidste 24 år er faldet betragteligt i forhold til forbrugerprisindekset, så de i praksis bidrager til at suge luften ud af forbrugspriserne.

Lad os først gå de langsigtede perspektiver efter i sømmene.

Det eneste konsekvente fragtrateindeks, der gør brug af oprigtigt langsigtet data, er China Container Freight Index (CCFI). Indekset spænder over både kort- og langsigtede fragtkontrakter for Kinas eksport, og har tilgængelige data, som spænder helt tilbage til 1998. 

Selvom indekset kun fokuserer på kinesisk eksport, så bliver det sammenholdt med mere globale ratetendenser og det globale gennemsnit på fragtrater, som indrapporteres af rederierne. Det skyldes, at betydelige afvigelser i rater på tværs af handelsruter over tid har en tendens til at ændre skibsanvendelser og bringe rateniveauer i balance igen. 

Med andre ord kan CCFI altså regnes for en god stemmegaffel for fragtraternes globale gennemsnit igennem de sidste 24 år.

Forbrugsvarer udgør en væsentlig del af den last, som transporteres i containere, og disse varer har været udsat for inflation igennem årene. Verdensbanken har udviklet en målestok for global inflation af forbrugspriser med tilgængelig data, der spænder fra 1981-2021. 

Hvis både fragtraterne fra CCGI og de globale forbrugspriser lander på indeks 1000 i 1998, så bliver det muligt at aflæse, hvorvidt fragtraterne er steget i takt med prisen på varerne ombord på containerskibene.

Det viser sig, at mens forbrugerpriserne er mere end fordoblet fra 1998 til 2019 forud for pandemien på grund af inflation, så er fragtraterne rent faktisk faldet og er dermed et klart udtryk for deflation. 

Sammenligner man fragtindekset med forbrugerprisindekset, er det muligt at udregne besparelsen som fragtraterne fremviser sammenlignet med forbrugerpriserne som resultat af den inflationsbegrænsende udvikling i raterne. 

Det fremgår af grafen, der viser, hvordan fragtraterne fra 1998 til 2019 er blevet 60 pct. billigere i sammenligning med forbrugerpriserne.

I 2022 førte de historisk høje fragtrater så til den modsatte effekt, og ratestigningerne omstødte i en kort periode to årtiers deflation. Men som det også kan aflæses, er denne effekt allerede afviklet igen. 

Fragtraternes indvirkning på inflationen var midlertidig og kortvarig.

Det andet element vedrører, hvor stor indvirkningen var på forbrugerprisinflationen i 2022.

Kigger man på de indberettede gennemsnitlige fragtrater offentliggjort af ledende rederier i deres regnskaber, steg den gennemsnitlige fragtrate med ca. 1.800 dollars per TEU, når man sidestiller niveauet i 2019 med de seneste regnskaber for tredje kvartal 2022. 

Fragtraternes indvirkning på inflationen var midlertidig og kortvarig.

Lars Jensen

Nogle afskibere så selvsagt større stigninger, mens andre så mindre – hvad det handler om her, er det globale gennemsnit.

Baseret på data fra UNCTAD ligger den gennemsnitlige værdi af godset i en container på 54.500 dollars per TEU. En gennemsnitlig ratestigning på 1.800 dollars på TEU er således lig med et inflationspres på 3.3 pct. på priserne.

I og med fragtraterne nu er i frit fald og kontrakter genforhandles, er et betydeligt element af dette pres ikke længere til stede.

Overordnet set viser de pågældende data tre ting: 

  • Set over de sidste 24 år har containerindustrien fungeret inflationsbegrænsende sammenlignet med forbrugerpriserne.
  • Da markedet toppede i 2022, kan ratestigningerne have tilføjet et midlertidigt inflatorisk element på op til 3,3 pct.
  • Ser man på den nuværende udvikling i fragtraterne, er en stor del af det inflatoriske element forsvundet igen.

Disse overvejelser er selvsagt baseret på det globale gennemsnit for både fragtrater og forbrugerprisinflation. 

Det betyder, at det utvivlsomt er muligt at finde bestemte varer, hvor inflationspresset enten er højere eller lavere. 

I så fald vil det i høj grad afhænge af en kombination af varetypen, den anvendte geografiske shippingrute og markedsstyrken hos den pågældende kunde i forhold til shippingselskabet. 

Men individuelle eksempler negerer ikke de overordnede data, som altså viser, at den fortsatte globale inflation ikke skyldes fragtrater i forbindelse med containershipping, men er drevet af andre faktorer.

Relaterede artikler:

  • Lisbeth Bech-Nielsen, erhvervsordfører for SF. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

    Politisk pres: Maersk bør sænke priserne for at hjælpe danske virksomheder

    For abonnenter

  • Søren Skou, CEO, Maersk, afviser kritik af ederiernes skatteprivilegier. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

    Gigantoverskud bringer Maersks lave skat i søgelyset - Skou forsvarer skattefordele

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Wärtsiläs økonomiske tab efter Rusland-exit har kunnet mærkes i alle kroge af forretningen, siger chef for marine systemer Tamara de Gruyter. | Foto: Wärtsilä
Leverandører

Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland

Den finske leverandør Wärtsilä aflyste et hav af projekter i kølvandet på krigen i Ukraine. Selskabet efterlod forretning for et beløb, der svarer til ca. 1,8 mia. kr.
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland
  • Rederier kan spare tonsvis af brændstof: "Der ligger et kæmpe uforløst potentiale"

For abonnenter

Anders Holch-Povlsen er storaktionær i webshoppen Asos, som har indgået et stort samarbejde om transport med Maersk. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Logistik

Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand

For abonnenter

Logistik

Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing

Foto: PR Dof Group
Offshore

Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan

For abonnenter

Foto: Ritzau Scanpix/Andrew Biraj
Miljø & Politik

Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år

For abonnenter

Foto: Stine Bidstrup/ERH
Container

Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet

For abonnenter

Læs også

Photo: Hamburg Süd
Container

Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet"

Maersks beslutning om at omdøbe rederiet Hamburg Süd og andre datterselskaber for at lægge dem ind under Maersk-brandet skaber stærke reaktioner hos nogle kunder og undren hos andre.

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.

For abonnenter

Foto: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet

Ny embargo og pres på oliepriserne skal stække den russiske krigsøkonomi yderligere. Minister advarer imod, at Europa mister »strategisk aktiv«, hvis sanktionerne går for vidt.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland – 12.00
  • Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand – 11.44
  • Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet – 11.17
  • Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år – 10.39
  • Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing – 09.53
  • Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan – 08.55
  • Oliepriserne i beskeden stigning med aftagende inflation – 08.28
  • Rederierne flytter tonnage væk fra svækket Kina til især to andre ruter – 07.43
  • Boreselskab får kontrakt på 392 mio. dollar til rig – 07.35
  • Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet" – 06.59
  • EU vil skyde 170 mia. euro efter grønne teknologier – 31. jan.
  • Ny rekord: Olieselskab tjente trecifret milliardbeløb i 2022 – 31. jan.
  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 31. jan.
  • Wilson forventer stærkere år trods flere skibe og udgifter – 31. jan.
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Intelligence Specialist

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Scrum Master with a practical approach

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge