Forrige uges vigtigste historier: Kritik af klausul, tankfest og Clercs afløser
Utilfredsheden med en ny kontraktklausul vokser, tankrederiernes fest fortsætter, og spekulationerne om Vincent Clercs efterfølger som chef for Maersks søfragt- og logistikforretning er begyndt.
Flere af verdens største rederier som Maersk, MSC og Oldendorff Carriers har dybt utilfredse med en ny kontraktklausul, som fra årsskiftet placerer hele ansvaret for nye miljøregler hos lejeren af skibet, mens ejeren ser ud til at gå fri.
De har derfor sendt et kritisk brev til shippingorganisationen Bimco, som har udarbejdet klausulen i fællesskab med branchen.
Bimco melder sig klar til at lytte til feedback og ændre på kontraktsproget om nødvendigt.
Det har sjældent været så sjovt at være tankreder, selv om det er på en trist baggrund.
Siden Rusland invaderede Ukraine og skabte helt nye handelsmønstre på oliemarkedet, har rederier som Norden og Torm tjent styrtende med penge. Fredag skruede Norden for sjette gang op for sine forventninger til hele 2022, hvor bundlinjen nu ventes at lande på mellem 5,1 og 5,5 mia. kr.
Investorerne har også belønnet rederierne og ikke mindst Torm, som er steget så meget på børsen, at selskabet nu rykker op blandt sværvægterne i det såkaldte large cap-segment.
Maersks kommende topchef, Vincent Clerc, har i flere år stået i spidsen for Ocean & Logistics-forretningen, som er det bankende hjerte i rederikoncernen og hjørnestenen i det storstilede sats på logistik.
Han skal nu finde sin egen afløser, når han selv rykker op som adm. direktør fra årsskiftet.
Kilder i og udenfor Maersk peger på tre interne kandidater som mulige bud på en ny direktør for området.
Efter flere års debat har EU endelig besluttet sig for at indlemme skibsfarten i sit kvotehandelssystem. Det betyder, at skibe skal betale for deres forurening fra 2025.
De nye regler bliver hilst velkommen af branchen og miljøorganisationer, selv om de allerede godt kan få øje på dele af kravene, som kunne forbedres.
Der er desuden fremskridt af spore i FN’s søfartsorganisation, IMO, som for nyligt afholdt klimatopmøde. Meldingen var flere sider går på, at det er ved at gå op for medlemmerne, at der skal skrues op for klimaambitionerne for shipping.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.