Finder Vincent Clerc sin afløser i egne rækker eller skal der nye kræfter til?

Flere navne går igen, når kilder i og udenfor Maersk skal pege på mulige kandidater som den nye chef for det vigtige forretningsben Ocean & Logistics. Jobbet bliver ledigt, når Vincent Clerc bliver topchef fra nytår.
Den nye topchef Vincent Clerc (tv.) og formand Robert Mærsk Uggla skal sammen finde en ny person til den vigtige job i forretningsbenet Ocean & Logistics. | Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Den nye topchef Vincent Clerc (tv.) og formand Robert Mærsk Uggla skal sammen finde en ny person til den vigtige job i forretningsbenet Ocean & Logistics. | Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Vincent Clerc efterlader en tom stol, når han rykker op som topchef i Maersk til nytår, hvor Søren Skou takker af i rederikoncernen.

Den 50-årige schweizer har i flere år været leder for det vigtige forretningsben Ocean & Logistics, som dækker over containerrederiet og det store sats på landbaseret logistik.

Det er med andre ord hjertet i Maersks globale milliardforetagende, som for en kort stund står uden en dedikeret leder. Derfor er det vigtigt, at Vincent Clerc hurtigt får udpeget sin egen afløser.

Kun Vincent Clerc, formand Robert Mærsk Uggla og måske personen selv ved, hvem det bliver, og hvordan stillingen skal se ud. 

Flere navne går dog igen, når man taler med kilder både i og udenfor Maersk. Især tre interne kandidater bliver nævnt af personer med indsigt i Maersks organisation som mulige afløsere for Vincent Clerc.

Det drejer sig om Karsten Kildahl, Johan Sigsgaard og Henriette Hallberg Thygesen.

Karsten Kildahl er regional chef for Europa i Ocean & Logistics og indgår i ledergruppen under Vincent Clerc, der har stået i spidsen for området siden december 2019.

Johan Sigsgaard er head of ocean product og indgår også i gruppen, der består af omkring 15 ledere, herunder også de regionale chefer med ansvar for Nordamerika og Fjernøsten.

Både Karsten Kildahl og Johan Sigsgaard har derfor indgående kendskab til kerneforretningens styrker og svagheder, lyder det.

Henriette Hallberg Thygesen er executive vice president, chef for Fleet & Strategic Brands og en del af koncerndirektionen, hvor hun også fik ansvaret for havneselskabet APM Terminals, da Morten H. Engelstoft gik på pension i april 2022.

Hun har i flere år været med til at tegne Maersk udadtil og blev sammen med Vincent Clerc betragtet som den ene af afgående topchef Søren Skous to sekundanter i topledelsen.

En anden mulighed kunne ifølge kilderne være en kandidat udefra. Det kunne være en person fra et af de store speditørselskaber, som har erfaring med at få en stor logistikmaskine til at køre lydefrit.

Den altoverskyggende opgave for Vincent Clerc og den nye chef for Ocean & Logistics bliver nemlig at forvandle de seneste års mange opkøb i logistik til én sammentømret enhed.

Maersk har ifølge ATP brugt over 50 mia. kr. på at købe de brikker, der manglede for, at rederiet kan leve op til sin målsætning om at blive en fuldbyrdet transportkoncern. Nu skal puslespillet lægges.

Opgaven bliver ikke mindre presserende af, at flere investorer endnu ikke føler sig overbeviste om, at opkøbene også skaber værdi for aktionærerne.

Selv om driftsindtjeningen (ebitda) i logistikforretningen er vokset fra 68 mio. dollar i begyndelsen af 2020 til 394 mio. dollar i det seneste kvartalsregnskab, så er der fortsat skepsis i investorkredse.

Blandt de kritiske røster finder man den danske pensionskasse ATP, som er den tredjestørste aktionær i Maersk. Aktiechef Claus Wiinblad mener, at rederiet mangler at bevise, at strategien skaber afkast. 

”Det har vi stadig til gode at se,” sagde han for nyligt til ShippingWatch.

Der er dog også analytikere, som godt kan se fidusen. Storbanken HSBC mener, at Maersk har gjort det helt rigtige skridt ved at satse på logistik, som typisk giver en mere stabil indtjening end søfragt. 

Det giver rederiet en fordel i en svær tid, hvor pandemiens optur er blevet erstattet af en truende recession, skrev HSBC i november.

Nedgangen i fragtpriserne betyder også, at der snart skal tages et kig på Maersks globale netværk af containerskibe for at sikre, at de er fyldte og sejler så effektivt som muligt. 

Rederiernes hovedforretning er på de store ruter fra Asien til USA og Nordeuropa. Det er dog forventningen, at der fremover vil flyde stadigt flere varer den modsatte vej, ligesom det måske også kan give mening at kigge på mere intra-regionale ruter, lyder det fra en kilde.

Endelig er der ifølge den samme insider også et behov for at opdatere den måde, som Maersk prissætter sin fragt på. 

Der trænger til at blive luget ud i porteføljen af tilbud til kunderne, så de bliver mere enkle, og der er desuden behov for, at Maersks sælgere får mandat til at reagere hurtigere på udsving i fragtpriserne, lyder det.

Det forventningen, at Maersk vil lægge sig fast på en ny ledelsesstruktur forholdsvist hurtigt, efter at Vincent Clerc tiltræder som topchef 1. januar 2023.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også