Vincent Clerc møder ind til flere svære opgaver på sin første arbejdsdag næste år

Der ligger flere svære udfordringer og venter på Vincent Clerc, når han møder ind til første arbejdsdag som topchef i Maersk. Analytikere peger på tre tunge opgaver. 
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Der er rigeligt at tage fat på, når Vincent Clerc møder ind på sit nye arbejde som topchef for Maersk til næste år.

Selv om pengene er strømmet ind i kassen under pandemien, så venter der en række udfordringer lige om hjørnet, hvor rederiets ambitiøse sats på logistik for alvor skal stå sin prøve.

”Der ligger nogle store opgaver forude for den nye CEO,” konstaterer Lars Jensen, shippinganalytiker og stifter af konsulenthuset Vespucci Maritime.

Vincent Clerc begynder i sit nye arbejde til nytår, hvor han tager over for den nuværende topchef, Søren Skou.

Den 50-årige schweizer skal tage de næste skridt i sin forgængers strategi om at forvandle Maersk fra et traditionelt rederi til en rendyrket transportkoncern, der også kan hjælpe sine kunder med landtransport, varelagre og toldbehandling.

Men der er flere sten på vejen, lyder det.

ShippingWatch har bedt en stribe analytikere om at udpege de største udfordringer for Maersk og Vincent Clerc.

Udfordring nr. 1: Reccesion

Den første og mest akutte udfordring, som Vincent Clerc skal forholde sig til, er den truende recession.

Siden sommeren er coronakrisens forbrugfest blevet afløst af energikrise og højere renter, som får virksomheder og forbrugere til at holde på pengene. Det har allerede sat sig i fragtraterne, som er raslet ned fra deres høje niveau.

Det vil lægge pres på grundantagelsen i Maersk om, at kunderne nu vægter forsyningssikkerhed højere end den laveste pris efter pandemiens logistiske kaos.

”Den store udfordring bliver at håndtere containernedturen på den bedst mulige måde og positionere selskabet til det, som kommer bagefter,” siger Jørgen Lian, senioranalytiker i DNB Markets.

Han er spændt på, hvilken tilgang Vincent Clerc vælger.

”Om det bliver en katalysator for yderligere opkøb og hurtigere omstilling eller en drejning mod en mere defensiv holdning har vi stadig til gode at se,” siger Jørgen Lian.

Fragtpriserne toppede omkring årsskiftet, men særligt siden sommeren har der været fart på faldet. Ifølge analysehuset Drewry’s er priserne samlet dykket med 77 pct. det seneste år.

Maersk er indtil videre blevet skærmet for det værste af nedturen, fordi rederiet har fået omkring 70 pct. af kunderne over på længerevarende aftaler med mere eller mindre faste priser, som indtil videre har holdt nogenlunde stand.

Det bolværk er dog så småt begyndt at falde fra hinanden, påpeger Lars Jensen fra Vespucci Maritime.

”Vincent Clerc skal som en af sine første opgaver have navigeret Maersk igennem den hårde landing på containermarkedet, hvor spotraterne er faldet kraftigt, og mange af de lange kontrakter med kunderne er blevet genforhandlet til lavere priser,” siger han.

Udfordring nr. 2: Digitalisering

Den anden udfordring, som Vincent Clerc møder ind til på første arbejdsdag, er digitaliseringen af containerindustrien.

”Der er stadig meget lang vej igen på det område,” siger Peter Sand, chefanalytiker i konsulenthuset Xeneta.

Han fremhæver, at Maersk for nyligt måtte droppe sit storstilede it-projekt Tradelens. Platformen var udviklet i samarbejde med IBM og skulle digitalisere tunge papirgange i forsyningskæden. 

Men den kom aldrig op at flyve.

”Den digitale udfordring består i, at det skal gøres ligeså let for kunderne at booke en container, som det er at booke en flybillet,” siger Peter Sand.

Han peger på, at virksomhederne generelt ikke er alt for imponerede af rederiernes kundeservice. Det gælder bl.a., når det kommer til sporing af containere og information om, hvor og hvornår varerne ankommer.

”Mange kunder føler, at de er blevet lovet en masse, uden at der er blevet leveret,” siger Peter Sand.

Ifølge chefanalytikeren er det i den henseende en fordel, at Vincent Clerc har arbejdet med digitalisering i Maersk og derfor antageligt er stærkere end sin forgænger på lige præcis det område.

Udfordring nr. 3: Den grønne omstilling

Den tredje og sidste af de store udfordringer for den nye topchef er den grønne omstilling af skibsfarten.

Maersk har et mål om at blive klimaneutal i 2040 og bliver betragtet som en af frontløberne i industrien. De seneste års indtjening betyder desuden, at koncernen har pengene til at sætte endnu mere fart under sine miljøambitioner.

”Maersk kan gøre meget selv, men de er også afhængige af, at kunderne vil betale. Er de klar til at betale mere for grøn fragt, når verdensøkonomien har det svært?” siger Peter Sand.

”Det kan godt være, at pengene ikke sidder så løst den kommende tid,” vurderer Xenetas chefanalytiker.

For at komme i mål med sine ambitioner har Maersk bestilt 19 skibe, der kan sejle på e-metanol fremstillet på grøn strøm.

Det bliver dog en også udfordring at skaffe nok brændstof til skibene, da energiselskaberne endnu ikke har skruet tilstrækkeligt op for produktionen af grøn energi. Derfor indgår Maersk for tiden en stribe af aftaler med producenter over hele verden.

Maersks nye topchef sætter sig selv tre mål

Maersk har valgt den naturlige efterfølger til at videreføre det historiske sats på logistik

En dansktalende schweizer bliver første udlænding i toppen af Maersk

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også