Vindeventyr, fusionsdrama, Bunker Holding: Overblik over sidste uge på ShippingWatch
Den store havvind-plan for Nordsøen vil kræve milliardinvesteringer. Det belgiske shippingdynasti, Saverys, tabte slaget om rederiet Euronavs fremtid. Bunker Holding landede det næstbedste resultat nogensinde. Få overblikket her.
Gigantisk havvind-plan vil kræve milliardinvesteringer
Fire EU-lande – Danmark, Tyskland, Holland og Belgien – fremlagde i onsdags planer om en gigantisk satsning på havvind i Nordsøen. Danske vindrederier og pensionsbranchen forudser, at planen vil kræve millardinvesteringer for at realisere målet om en kapacitet på 150 GW – halvdelen af EU’s behov – i 2050 ved hjælp af 10.000 havvindmøller.
Mikkel Gleerup, CEO i vindrederiet Cadeler, kalder planen ambitiøs og siger, at ”der er mange ting, der skal falde i hak for at den kan realiseres.” Statsministeren erkender, at det tager for lang tid for de danske myndigheder at godkende havvindprojekter.
Flere ugers drama om den planlagte fusion mellem tankrederierne Euronav og Frontline nåede en foreløbig kulmination torsdag, da et stort flertal af Euronavs aktionærer forkastede Saverys-familiens planer om at forpurre fusionen. På Euronavs generalforsamling i Antwerpen afviste aktionærerne det belgiske shippingdynastis kandidater til bestyrelsen. Dermed tyder meget på, at fusionen med Frontline, der er en del af shippingmagnaten John Fredriksens imperium, kommer til at ske.
Bunker Holding, verdens største leverandør af skibsbrændstoffer, fik i 2021/2022 ”det næstbedste resultat” i koncernens historie. Det fortæller topchef Keld R. Demant til ShippingWatch i sit første interview efter ”opslidende retssag.”
Ny topchef hos Odfjell lægger op til ”lidt justering”
Odfjell-familien har som afløser for Kristian Mørch valgt Harald Forland som ny CEO. Han kender om nogen kemikalietankrederiet indefra og vil sikre kontinuitet. I et interview med ShippingWatch siger Fotland bl.a., at Odfjell er positive over for konsolidering med de rette partnere, men at man ikke har haft kontakt med konkurrenten Stolt-Nielsen. Han tvivler også på, at konkurrencemyndighederne ville godtage en fusion mellem de to store spillere inden for kemikalietank.
Tysk skibsreder er forsigtig med store investeringer
Kassen er spækket med kontanter, som kunne investeres, men tyske Schulte Group holder foreløbig på pengene. ”Der er simpelthen for stor usikkerhed,” siger gruppens formand, Heinrich Schulte, i et åbenhjertigt interview på konferencen Marine Money i Hamborg.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.