Vindeventyr, fusionsdrama, Bunker Holding: Overblik over sidste uge på ShippingWatch

Den store havvind-plan for Nordsøen vil kræve milliardinvesteringer. Det belgiske shippingdynasti, Saverys, tabte slaget om rederiet Euronavs fremtid. Bunker Holding landede det næstbedste resultat nogensinde. Få overblikket her.
Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Gigantisk havvind-plan vil kræve milliardinvesteringer

Fire EU-lande – Danmark, Tyskland, Holland og Belgien – fremlagde i onsdags planer om en gigantisk satsning på havvind i Nordsøen. Danske vindrederier og pensionsbranchen forudser, at planen vil kræve millardinvesteringer for at realisere målet om en kapacitet på 150 GW – halvdelen af EU’s behov – i 2050 ved hjælp af 10.000 havvindmøller.

Mikkel Gleerup, CEO i vindrederiet Cadeler, kalder planen ambitiøs og siger, at ”der er mange ting, der skal falde i hak for at den kan realiseres.” Statsministeren erkender, at det tager for lang tid for de danske myndigheder at godkende havvindprojekter.

Rederier og investorer forudser milliard-investeringer med stor vindplan: ”Vi skal i gang nu”

Regeringen vil sætte fart på godkendelser af havvind - rederier peger på problemer

Mens rederier går ind i offshorevind holder bankerne sig tilbage

EU vil opbygge omfattende brændstofnetværk i opgør med russisk gas


Foto: Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix and CMB
Foto: Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix and CMB

Saverys-familien taber slaget om Euronav-fusion

Flere ugers drama om den planlagte fusion mellem tankrederierne Euronav og Frontline nåede en foreløbig kulmination torsdag, da et stort flertal af Euronavs aktionærer forkastede Saverys-familiens planer om at forpurre fusionen. På Euronavs generalforsamling i Antwerpen afviste aktionærerne det belgiske shippingdynastis kandidater til bestyrelsen. Dermed tyder meget på, at fusionen med Frontline, der er en del af shippingmagnaten John Fredriksens imperium, kommer til at ske.

Saverys-familien taber kampvalg i Euronav: Aktionærerne vil have fusion

Euronav-topchef prøver at overbevise aktionærer under ejerdrama i Antwerpen

Euronav-chef åbner for flytning: Bermuda kan være på bordet

Kampen om tre stole kan afgøre fusion mellem Euronav og Frontline

Kritisk shipping-familie øger igen ejerandelen i Euronav


Foto: PR-FOTO
Foto: PR-FOTO

Bunker Holding lander næstbedste resultat nogensinde

Bunker Holding, verdens største leverandør af skibsbrændstoffer, fik i 2021/2022 ”det næstbedste resultat” i koncernens historie. Det fortæller topchef Keld R. Demant til ShippingWatch i sit første interview efter ”opslidende retssag.”

Topchef i Bunker Holding: Vi lander det næstbedste regnskabsresultat nogensinde

Ny strategi hos Bunker Holding kan føre til grønne opkøb


Foto: Gunnar Eide/Odfjell
Foto: Gunnar Eide/Odfjell

Ny topchef hos Odfjell lægger op til ”lidt justering”

Odfjell-familien har som afløser for Kristian Mørch valgt Harald Forland som ny CEO. Han kender om nogen kemikalietankrederiet indefra og vil sikre kontinuitet. I et interview med ShippingWatch siger Fotland bl.a., at Odfjell er positive over for konsolidering med de rette partnere, men at man ikke har haft kontakt med konkurrenten Stolt-Nielsen. Han tvivler også på, at konkurrencemyndighederne ville godtage en fusion mellem de to store spillere inden for kemikalietank.

Harald Fotland tager over i Odfjell: ”Målene ligger fast, men der kan jo selvfølgelig blive lidt justering”


Foto: Fabian Bimmer/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Fabian Bimmer/Reuters/Ritzau Scanpix

Tysk skibsreder er forsigtig med store investeringer

Kassen er spækket med kontanter, som kunne investeres, men tyske Schulte Group holder foreløbig på pengene. ”Der er simpelthen for stor usikkerhed,” siger gruppens formand, Heinrich Schulte, i et åbenhjertigt interview på konferencen Marine Money i Hamborg.

Tysk skibsreder holder på pengene: ”Der er simpelthen for stor usikkerhed”

Læs også:

DFDS parkerer plan om brintfærge - satser i stedet på fragtskibe til grønne brændsler

Esvagt taber kapløb om stor kontrakt med Equinor og BP i USA

Træg markedsudvikling fik Maersk-selskaber til at opgive fælles sats

”Lillebror”-division er vokset betydeligt med NTG’s nye opkøb

Stort flertal hos Lederne Søfart beslutter at forblive medlem af LHO



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også