Maersk-chef Simon Bergulf og formanden for de europæiske værfter er uenige om den tilgængelige kapacitet til ophugning på europæiske værfter. Danske Rederier har udsat sit mål for flere kvinder i Shipping, og så har en række selskaber hentet enten ny CEO eller CFO.
Maersk vil have EU til at fremskynde godkendelse af ophugning i Indien
Det er uforståeligt og overraskende, at den 25 år gamle Basel-konvention pludselig spænder ben for tilladelser til skibsophugning i Indien. Derfor mener Maersk, at EU må gøre sig umage og arbejde hurtigere på at indgå en særaftale, der tager højde for forbeholdene i Basel-aftalen.
Sådan lød det i sidste uge fra chef for regulatory affairs hos Maersk, Simon Bergulf, under et webinar om skibsophugning.
"Det er svært at forstå, hvorfor den ikke er taget med i overvejelserne, dengang EU vedtog forordningen om skibsophugning," siger Simon Bergulf.
Han hævdede samtidig, at det kan være svært at finde kapacitet på europæiske værfter, men det stemmer ikke overens med virkeligheden, lød det efterfølgende fra Peter Wyntin, der er formand for foreningen af europæiske skrotværfter.
Hamburg Süd får ny CEO - og andre jobskift fra ugen
Det tyske containerrederi Hamburg Süd, der er ejet af Maersk, skifter ud på toppen, efter Dr. Arnt Vespermann har besluttet at forlade selskabet efter 20 år. Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse.
Til at tage over på posten har Hamburg Süd valgt Poul Hestbaek, der har 17 år på bagen i selskabet og hidtil haft titel af CCO.
Også Maersk Supply Service og Stolt Tankers har skiftet ud på en toppost og henter begge ny finansdirektør.
Det er stadig målet at sikre mere ligestilling hos de danske rederier, hvor store danske selskaber som Maersk, DFDS og Torm har forpligtet sig til at gøre en indsats for at øge diversiteten.
Men et år efter at have sat sit initiativ i søen har brancheforeningen Danske Rederier ikke overblik over, hvor mange ud af de nuværende 23 underskrivere, der har opstillet konkrete mål for at få flere kvinder i shipping, lød det fra direktør i Danske Rederier Anne W. Trolle til ShippingWatch.
"I november drøftede vi på CEO-niveau, hvordan det går, og hvilke initiativer der er sat i søen. Vi havde tænkt, at vi skulle have fulgt mere hardcore op. Men i og med, at der har været fokus på meget andet i den seneste tid hos rederierne, var vores ambition egentlig blot at få vendt, hvordan det gik. Det var mit indtryk, at der er stort fokus på det trods corona og andet," siger hun.
Fjord Lines nye CEO arver en million tabte passagerer
2020 skulle have været endnu et år med vækst for norske Fjord Line, der konkurrerer med Color Line om færge- og fragttrafikken mellem Norge, Danmark og Sverige.
Men i stedet for en forventet fremgang i omsætning og indtjening har corona-pandemien sendt det norske færge- og fragtrederi ud i en alvorlig krise i 2020.
300 ud af rederiets 650 medarbejdere er blevet fyret og en mio. passagerer – svarende til 70 pct. af de 1,43 mio. passagerer, som Fjord Line sejlede med i 2019 – er tabt.
”Det har været et forfærdeligt år for mange også for Fjord Line som har afskediget en masse mennesker," lød det fra den nye CEO Brian Thorsted Hansen i sit første interview.
To af Nordens absolut største banker er gået sammen om at eje supply-skibe i et fælles selskab.
Det drejer sig om svenske SEB og norske DNB, der i fælleskab etablerede selskabet Pearl Bidco sidste år, og som i dag ejer ti supply-skibe.
De to storbanker var begge långivere i Scorpio-selskabet Hermitage Offshore, der måtte kaste håndklædet i ringen i 2020 og gå i amerikansk konkursbeskyttelse som en konsekvens af nedturen i olieindustrien.
Via en domstolskontrolleret auktion trådte SEB og DNB ind og købte flåden af i alt ti supply-skibe ud af selskabet med et bud på 80 mio. dollar svarende til knap en halv mia. kr. Målet er på sigt at sælge dem med profit.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.