ShippingWatch

Sidste uges vigtigste historier på ShippingWatch

Maersk-chef Simon Bergulf og formanden for de europæiske værfter er uenige om den tilgængelige kapacitet til ophugning på europæiske værfter. Danske Rederier har udsat sit mål for flere kvinder i Shipping, og så har en række selskaber hentet enten ny CEO eller CFO.

Foto: Maersk - PR

Maersk vil have EU til at fremskynde godkendelse af ophugning i Indien

Det er uforståeligt og overraskende, at den 25 år gamle Basel-konvention pludselig spænder ben for tilladelser til skibsophugning i Indien. Derfor mener Maersk, at EU må gøre sig umage og arbejde hurtigere på at indgå en særaftale, der tager højde for forbeholdene i Basel-aftalen.

Sådan lød det i sidste uge fra chef for regulatory affairs hos Maersk, Simon Bergulf, under et webinar om skibsophugning.

"Det er svært at forstå, hvorfor den ikke er taget med i overvejelserne, dengang EU vedtog forordningen om skibsophugning," siger Simon Bergulf.

Han hævdede samtidig, at det kan være svært at finde kapacitet på europæiske værfter, men det stemmer ikke overens med virkeligheden, lød det efterfølgende fra Peter Wyntin, der er formand for foreningen af europæiske skrotværfter.

Skrotværfter uenige med Maersk: Masser af plads på godkendte værfter i EU 

Frustreret Maersk vil have EU til at fremskynde godkendelse af ophugning i Indien

 

Foto: PR/Hamburg Süd
Foto: PR/Hamburg Süd
 

Hamburg Süd får ny CEO - og andre jobskift fra ugen

Det tyske containerrederi Hamburg Süd, der er ejet af Maersk, skifter ud på toppen, efter Dr. Arnt Vespermann har besluttet at forlade selskabet efter 20 år. Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse.

Til at tage over på posten har Hamburg Süd valgt Poul Hestbaek, der har 17 år på bagen i selskabet og hidtil haft titel af CCO.

Også Maersk Supply Service og Stolt Tankers har skiftet ud på en toppost og henter begge ny finansdirektør.

Hamburg Süd finder ny topchef i egne rækker 

Maersk Supply Service får ny finansdirektør 

Stolt Tankers nye finansdirektør skal være med til at sende rederiet på børsen 

 

Foto: PR / Danske Rederier
Foto: PR / Danske Rederier
 

Danske Rederier udskyder mål om flere kvinder

Det er stadig målet at sikre mere ligestilling hos de danske rederier, hvor store danske selskaber som Maersk, DFDS og Torm har forpligtet sig til at gøre en indsats for at øge diversiteten.

Men et år efter at have sat sit initiativ i søen har brancheforeningen Danske Rederier ikke overblik over, hvor mange ud af de nuværende 23 underskrivere, der har opstillet konkrete mål for at få flere kvinder i shipping, lød det fra direktør i Danske Rederier Anne W. Trolle til ShippingWatch.

"I november drøftede vi på CEO-niveau, hvordan det går, og hvilke initiativer der er sat i søen. Vi havde tænkt, at vi skulle have fulgt mere hardcore op. Men i og med, at der har været fokus på meget andet i den seneste tid hos rederierne, var vores ambition egentlig blot at få vendt, hvordan det gik. Det var mit indtryk, at der er stort fokus på det trods corona og andet," siger hun.

Danske Rederier må udskyde mål om flere kvinder i shipping et år 

 

Foto: PR-foto Fjord Line
Foto: PR-foto Fjord Line

Fjord Lines nye CEO arver en million tabte passagerer

2020 skulle have været endnu et år med vækst for norske Fjord Line, der konkurrerer med Color Line om færge- og fragttrafikken mellem Norge, Danmark og Sverige.

Men i stedet for en forventet fremgang i omsætning og indtjening har corona-pandemien sendt det norske færge- og fragtrederi ud i en alvorlig krise i 2020.

300 ud af rederiets 650 medarbejdere er blevet fyret og en mio. passagerer – svarende til 70 pct. af de 1,43 mio. passagerer, som Fjord Line sejlede med i 2019 – er tabt.

”Det har været et forfærdeligt år for mange også for Fjord Line som har afskediget en masse mennesker," lød det fra den nye CEO Brian Thorsted Hansen i sit første interview.

Fjord Lines nye CEO arver en mio. tabte passagerer og en svær krise 

 

Foto: PR/DNB
Foto: PR/DNB

Banker er blevet ejere af ti offshore-skibe

To af Nordens absolut største banker er gået sammen om at eje supply-skibe i et fælles selskab.

Det drejer sig om svenske SEB og norske DNB, der i fælleskab etablerede selskabet Pearl Bidco sidste år, og som i dag ejer ti supply-skibe.

De to storbanker var begge långivere i Scorpio-selskabet Hermitage Offshore, der måtte kaste håndklædet i ringen i 2020 og gå i amerikansk konkursbeskyttelse som en konsekvens af nedturen i olieindustrien.

Via en domstolskontrolleret auktion trådte SEB og DNB ind og købte flåden af i alt ti supply-skibe ud af selskabet med et bud på 80 mio. dollar svarende til knap en halv mia. kr. Målet er på sigt at sælge dem med profit.

To af Nordens største banker er blevet indehavere af ti offshore-skibe

Danske Bank forventer nye tab på offshoreindustrien

 

Læs også...

30.000 skibe lever muligvis ikke op til IMO's nye CO2-regler

Den europæiske værftsindustri ser mod flere fyringer og en lavere ordrebog 

MSC-skib taber containere på vej mod Kina 

Semco Maritime mister 40 ansatte på stribe 

Kartelsag har kostet Wallenius Wilhelmsen 485 mio. dollar 

Euronav er parat til at sætte 4,3 milliarder kr. i spil

Scandlines har udsat miljømål – strømmen er for dyr 

Tunge tørlastspillere har været flittige købere i Scorpios brandudsalg

Kinas nye kulkraftværker er tre gange større end resten af verdens

Concordia-topchef frygter nyt ræs mod værfterne i produkttank 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

I denne uge løftede Maersk Tankers sløret for sit nye forretningsben med handelshuset Cargill, mens DFDS sagde ja til at købe grøn ammoniak fra en fabrik i Esbjerg fra 2026. Det grønne brændstof skal hældes i rederiets færger.

Banker vil helst finansiere nybyggede skibe

Bankerne vil helst finansiere nybyggede skibe eller retrofits, lyder det fra flere paneldeltagere ved dette års digitale Marine Money konference. Især LNG er populært blandt skibsejerne, der dog generelt holder igen med nye bestillinger.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs