ShippingWatch

Danske Rederier må udskyde mål om flere kvinder i shipping et år

23 rederier har underskrevet Danske Rederiers charter om flere kvinder i shipping, men det er et godt stykke fra målet, og der er ikke overblik over, hvor mange der har opstillet konkrete mål. Corona har sat en kæp i hjulet, lyder det fra direktør i Danske Rederier.

"Det er ikke sikkert, at de kommende initiativer er nok til at nå målet, men nu vil vi først og fremmest blive klogere," lyder det fra Anne Windfeldt Trolle, direktør i Danske Rederier. | Foto: PR / Danske Rederier

Det er stadig målet at sikre mere ligestilling hos de danske rederier, hvor store danske selskaber som Maersk, DFDS og Torm har forpligtet sig til at gøre en indsats for at øge diviseriteten.

Men et år efter at have sat sit initiativ i søen har brancheforeningen Danske Rederier ikke overblik over, hvor mange ud af de nuværende 23 underskrivere, der har opstillet konkrete mål for at få flere kvinder i shipping.

Det fortæller direktør i Danske Rederier Anne W. Trolle til ShippingWatch.

"I november drøftede vi på CEO-niveau, hvordan det går, og hvilke initiativer der er sat i søen. Vi havde tænkt, at vi skulle have fulgt mere hardcore op. Men i og med, at der har været fokus på meget andet i den seneste tid hos rederierne, var vores ambition egentlig blot at få vendt, hvordan det gik. Det var mit indtryk, at der er stort fokus på det trods corona og andet," siger hun.

Vi havde tænkt, at vi skulle have fulgt mere hardcore op.

Anne Windfeldt Trolle, direktør i Danske Rederier

Det var i januar 2020, at Danske Rederier lancerede det såkaldte charter, der skal sikre mere ligestilling i branchen. Dengang lød målet, at 75 pct. af de danske rederier skulle have underskrevet charteret og dermed forpligtet sig til at opstille konkrete mål for mere diversitet inden årets udgang.

Det i en industri, hvor kun 14 pct. af de ansatte i rederierne var kvinder, mens andelen var endnu lavere til søs med kun 7 pct., lød det dengang.

Alt sat i bero

På grund af coronapandemien har Danske Rederier dog udsat målet om at nå 75 pct. af rederierne til udgangen af 2021. På nuværende tidspunkt har antallet af underskrivere dog ikke udvidet sig, siden ShippingWatch sidst omtalte charteret i sommer.

Det er kravet som underskriver, at rederierne blandt andet skal udarbejde en strategi eller plan for at øge andelen af kvinder i virksomheden og beskrive og igangsætte initiativer, der skal støtte det.

De skal desuden også udvikle og opstille mål for andelen af kvinder i virksomheden og udpege et medlem af topledelsen til at være ansvarlig for indsatsen.

Men ifølge Anne Windfeldt Trolle blev indsatsen sat i bero med forårets nedlukning både i forhold til at få flere til at underskrive charteret, men også opfølgningen hos selve rederierne.

Hvor lang tid skal der gå, fra man har skrevet under, til målene skal være klar?

"Det er ikke vores opgave at agere politimænd, men jeg vil mene, at det vil være naturligt at have opstillet konkrete mål inden for et halvt år, efter man har skrevet under."

Kommer I så til at følge grundigere op på det?

"Vi kommer til at gå lidt mere systematisk til værks efter sommer, er tanken. For der kan jo være nogle, der har skrevet under, men ikke rigtig er kommet videre, og de skal måske have et lille skub. Men jeg tror ærligt ikke, at der er nogen, der skriver under, hvis ikke de mener det."

Ambitiøst mål

Det er "et ambitiøst mål" at få tre ud af fire danske rederier til at underskrive charteret, mener Anne Trolle. Men det er ikke nødvendigvis et udtryk for, at der er nogle, der ikke kan rumme opgaven, forklarer hun.

"Vi er en stor sammensat branche og dækker over mange segmenter og forskellige måder at arbejde på. Der er nogen, der har to både, og så er der Maersk med en flåde på flere hundrede skibe. Derfor er det klart, at der hos nogen måske kan opstå en tøven for at skrive under, for det skal kunne give mening. Der kan eksempelvis være nogle virksomheder eller segmenter, hvor det kan være svært at skaffe arbejdskraft generelt," siger Anne Windfeldt Trolle.

Mens indsatsen har kørt på lavt blus i kølvandet på pandemien, har Danske Rederier alligevel fået udarbejdet mere materiale herunder en konkret handlingsplan, der er tænkt som en hjælpende hånd til rederierne til at få øget diversiteten.

Derudover er det også tanken at foretage efterspurgte undersøgelser, der kan gør både organisationen og rederierne endnu klogere på kvinderne og deres behov.

"Det er ikke sikkert, at de kommende initiativer er nok til at nå målet, men nu vil vi først og fremmest blive klogere. Det er målet med de kommende undersøgelser. Derefter kan vi målrette nogle af vores indsatser bedre. Ligesom vores værktøjskasse skal udvides og forbedres," siger Anne Windfeldt Trolle og tilføjer:

"Vi løser jo ikke diversitetsudfordringerne på hverken et halvt eller et helt år. Det er en langsigtet indsats."

Få kvindelige topchefer spænder ben for mere ligestilling i shipping-bestyrelser

Flere rederier forpligter sig til at kæmpe for ligestilling i shipping 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Corona-smitte i den sydkinesiske havn Yantian skaber kaos på containermarkedet. Erhvervsmanden Thor Stadil erkender at have mistimet sit forsøg som skibsejer, der har kostet ham og kreditorer store tab. Eitzen-familien, der ejer Christiania Shipping, vil gerne se på fusioner. Vigtige dage for global shipping: IMO's miljøkomité holder møde.

Europas maritime industri får ny formand

Organistationen Sea Europe, der repræsenterer skibsværfter og maritimeudstyrsproducenter i Europa, har udpeget en ny formand, der tidligere har stået i spidsen for Damen Group.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs