Ugens bedste på ShippingWatch

Nedturen i olieindustrien har været dyr for både Mærsk-familien og Norges rigeste mand, John Fredriksen. Bedre går det for containerrederierne, som oplever høje priser på Stillehavet. Det begynder dog at gå udover kunderne i logistikselskaberne.
Foto: Tycho Gregers/Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Tycho Gregers/Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix

Olienedturen har været dyr for shippingfamilier

Lige så meget som de nordiske shippingfamilier nød godt af olieprisens optur, lige så mange milliarder har kendte navne som Mærsk og Fredriksen tabt på den dybe krise i drillingsektoren. Alene i Maersk Drilling er markedsværdien faldet med 18 mia. kr.

Nordiske shippingdynastier deler skæbne i stor olienedtur 

Foto: Marcio Jose Sanchez/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Marcio Jose Sanchez/AP/Ritzau Scanpix

Stillehavsboom skaber problemer for speditørerne

De tårnhøje rater for containerfragt på Stillehavet skaber nu problemer for flere logistikselskaber. DSV kæmper for at få plads ombord på skibene, mens konkurrenten DHL oplever, at der mangler containere i andre dele af markedet, fordi al kapaciteten flyder mod Stillehavet.

DSV kæmper om kapacitet på Stillehavet: "Lige nu er der flere containere, end der er pladser" 

DHL oplever forsinkelser: Opturen på Stillehavet tømmer ruter for containere 

Maersk erkender mangel på containere i flere måneder

Foto: Lars Krabbe/ERH
Foto: Lars Krabbe/ERH

Norden trodser coronakrisen med opjustering

Norden har opjusteret sine forventningerne til resultatet for hele året, som ellers har været præget af coronakrisen. Rederiets nye operatørforretning får en stor del af æren for fremgangen. "Med en gammeldags rederimodel havde vi ikke haft et godt år," siger Nordens tørlastchef til ShippingWatch.

Norden opjusterer – operatørforretning trækker op 

Nordens tørlastchef: "Med en gammeldags rederimodel havde vi ikke haft et godt år"

Foto: PR/Maersk
Foto: PR/Maersk

Læs også...

... om Henriette Thygesens opråb til FN, Danske Bank, nye brændstoffer, et ambitiøst dansk vindrederi og andre historier.

Henriette Thygesen vil have FN på banen: "Søfolk er desperate" 

Danske Bank tvivler på lån til skibe med klimaaftryk i 2030

Ny rapport: Shipping skal i gang med klimavenlige brændstoffer nu

Esbjerg-rederi med vokseværk har overtaget flere skibe fra konkurrenter

Rustent kabel var skyld i alvorlig ulykke under øvelse på Torm-skib 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også