Nedturen i olieindustrien har været dyr for både Mærsk-familien og Norges rigeste mand, John Fredriksen. Bedre går det for containerrederierne, som oplever høje priser på Stillehavet. Det begynder dog at gå udover kunderne i logistikselskaberne.
Lige så meget som de nordiske shippingfamilier nød godt af olieprisens optur, lige så mange milliarder har kendte navne som Mærsk og Fredriksen tabt på den dybe krise i drillingsektoren. Alene i Maersk Drilling er markedsværdien faldet med 18 mia. kr.
De tårnhøje rater for containerfragt på Stillehavet skaber nu problemer for flere logistikselskaber. DSV kæmper for at få plads ombord på skibene, mens konkurrenten DHL oplever, at der mangler containere i andre dele af markedet, fordi al kapaciteten flyder mod Stillehavet.
Norden har opjusteret sine forventningerne til resultatet for hele året, som ellers har været præget af coronakrisen. Rederiets nye operatørforretning får en stor del af æren for fremgangen. "Med en gammeldags rederimodel havde vi ikke haft et godt år," siger Nordens tørlastchef til ShippingWatch.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.