Microsoft-chef opfordrer rederier til at sætte faste mål for kvinder i bestyrelsen

Marianne Dahl er chef for Microsoft i Vesteuropa og medlem af bestyrelsen i DFDS, hvor knap hver tredje ansat om få år skal være kvinde. Det er dog kun ét skridt på vejen mod mere ligestilling, siger hun til ShippingWatch.
46-årige Marianne Dahl er chef for Microsofts vesteuropæiske forretning og bestyrelsesmedlem i DFDS. | Foto: Microsoft / PR
46-årige Marianne Dahl er chef for Microsofts vesteuropæiske forretning og bestyrelsesmedlem i DFDS. | Foto: Microsoft / PR

Marianne Dahl er en fortaler for mere ligestilling i danske topledelser.

Det gælder også i shipping, hvor den 46-årige chef for Microsofts vesteuropæiske forretning sidder på en tung post som bestyrelsesmedlem for DFDS.

Det danske rederi er selv i færd med at leve op til, at hver tredje ansat i 2023 skal være kvinde mod hver fjerde, som status var ved årsskiftet.

Faste mål er helt afgørende for at nå derhen, mener Dahl. Derfor hilser hun også et nyt initiativ velkommen fra dansk shipping om flere kvinder i branchen.

"Det tror jeg virkelig meget på," siger Marianne Dahl i et interview med ShippingWatch.

"Når man først er nået til at sige, at man har et problem, og at man vil gøre noget ved, tror jeg også, at det kommer. Da man for fem år siden ikke havde de mål, var der heller ikke nogen vej mod en løsning."

I runde tal betyder DFDS' målsætning, at 2600 ud af de i alt 8600 ansatte i 2023 skal være kvinder. Det er dog bare første skridt på vejen ifølge Dahl.

"Jeg ser ikke 2023 som et endemål, men som et delmål. Det er et fint delmål at have. Man skal hele tiden arbejde med problemstillingen og øge sin målsætning. Det gælder om at være ambitiøs og presse på med udviklingen, men det skal heller ikke være forhastet," siger hun.

Bredere problem

Hos Danske Rederier har blot ét af medlemmerne i dag en kvindelig CEO.

Det vil organisationen ændre via et såkaldt charter, som 24 selskaber foreløbig bakker op om, og som skal sikre flere kvinder over hele linjen – også i topledelsen og i bestyrelserne. 

Det er dog ikke kun i shipping, at ligestillingen udebliver. Det er et bredt samfundsproblem, der har været et faktum i mange år, påpeger Marianne Dahl.

"Det er problematisk, at Danmark er nr. 102 i verden, når det kommer til at have kvinder i ledelser og bestyrelser," siger hun med henvisning til en rapport fra World Economic Forum for 2020.

"Danmark har en lidt traditionel sammensætning af bestyrelser i forhold til andre lande, vi typisk sammenligner os med. Vi var også lang tid om at få udlændinge ind i vores bestyrelser og ledelser. På samme måde har det taget lang tid at få kvinder ind i ledelser, og vi har også haft svært med integration af folk med anden etnisk baggrund.

I bund og grund handler det ifølge hende om at få den ofte omtalte "fødekæde" sat i gang i virksomhederne.

Der skal både sættes ind langt tidligere i uddannelsessystemet og på elevforløb i virksomhederne, samtidig med at kvinder skal være lige så lang tid på arbejdsmarkedet som mænd. Derfor er Marianne Dahl bl.a. en varm fortaler for lige lang barsel mellem kønnene.

Og hvis der ikke findes kvinder nok på topposterne i shipping, må ledelsen eller headhunterne kigge efter dem andre steder.

"Når man så har bestyrelsesposter, der skal besættes med ikke-industrispecifik kompetence, så er det der, man også har mulighed for at få kvinder ind," siger hun.

Shipping og tele

Det er ikke tilfældigt, at Marianne Dahl foruden finans og CFO-poster fremhæver it-industrien som en rekrutteringsplads af kvindelige kandidater for shipping-bestyrelser.

Selv havde hun ikke erfaring med shipping, da telefonen ringede i 2017 med tilbud om at komme ind i DFDS' bestyrelse.

Det handlede ikke om at indlemme en kvinde i bestyrelsen, slår hun fast, da DFDS på det tidspunkt i forvejen havde to kvindelige medlemmer. Det handlede i stedet for at få en person med it-baggrund og kendskab til digitalisering, som er kommet til at fylde mere i DFDS de seneste år.

Microsoft har netop en tradition for at have ledende medarbejdere i andre selskabers bestyrelser, fortæller Marianne Dahl. I foråret kunne hun tilføje endnu en post til cv'et hos det danske teleselskab TDC.

Tilbuddene giver dog også overvejelser om mulige interessekonflikter. ShippingWatch's søstermedie ITWatch har f.eks. tidligere beskrevet, at udnævnelsen hos TDC vakte forundring hos nogle af konkurrenterne.

Ifølge Dahl har Microsoft "helt faste processer", der netop skal undgå situationer med overlappende interesser. Det betyder, at der er diskussioner i bestyrelserne, hun undlader at deltage i.

"I Microsoft er man helt ude af processerne omkring virksomheder, som man sidder i bestyrelse i – og vice versa," siger hun.

Torms nye bestyrelsesmedlem: "Jeg er vant til, at der ikke er så mange kvinder"  

Få kvindelige topchefer spænder ben for mere ligestilling i shipping-bestyrelser

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også