ShippingWatch

Få kvindelige topchefer spænder ben for mere ligestilling i shipping-bestyrelser

For få kvindelige topchefer i shippingbranchen står i vejen for mere ligestilling i bestyrelserne i det blå erhvervsliv, vurderer Anne Trolle, direktør i Danske Rederier.

Anne Trolle Foto: PR / Danske Rederier

Det var "helt sløjt", da direktør Anne Trolle sidste år satte ord på, at kun to ud af Danske Rederiers ca. 100 medlemmer havde en kvindelig CEO.

Det i forvejen begrænsede omfang er siden blevet reduceret yderligere, idet den ene af de to, Henriette Thygesen, har forladt posten hos Svitzer og er blevet erstattet af Kasper Friis Nilaus.

Når det handler om en bestyrelsespost, må man bede en headhunter om at stille med fire kandidater, to mænd og to kvinder. Det bør være muligt.

Anne Trolle, direktør, Danske Rederier

Topposterne lider især under, at der helt generelt er for få kvinder ansat i branchen. Det håber Anne Trolle, direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse hos Danske Rederier, kan ændre sig med et nyt tiltag om mere ligestilling i dansk shipping – i sidste ende også i toppen af selskaberne.

"Det er et initiativ, som meget gerne skal sætte fokus på at øge andelen af kvinder i vores branche. Det være sig på søen, til lands og i direktioner og til sidst selvfølgelig bestyrelser," siger Anne Trolle i et interview med ShippingWatch.

24 bakker op

Det var i januar, at Danske Rederier lancerede sit såkaldte charter, der skal sikre mere ligestilling i branchen. Dengang lød det fra brancheorganisationen, at 14 pct. af medlemmernes ansatte er kvinder, mens andelen til søs er lavere med 7 pct.

Flere kvindelige søfolk og optag af kvinder på de blå uddannelser er helt nødvendigt for at bryde den trend, mener Trolle. Det vil forbedre rekrutteringsgrundlaget, når der skal findes chefer på land.

Rederierne skal også kigge bredere, når de leder efter nye kandidater til chefstillinger. Eksempelvis via ansættelsespanel med både mænd og kvinder.

"Og når det handler om en bestyrelsespost, må man bede en headhunter om at stille med fire kandidater, to mænd og to kvinder. Det bør være muligt. Jeg nægter at tro på, at det ikke kan lade sig gøre," siger Anne Trolle, der slår fast, at de konkrete tal på kandidater er ment som et eksempel.

Foreløbig bakker 24 selskaber op om Danske Rederiers charter. De har forpligtet sig til at lave en strategi og opstille mål for andelen af kvinder i selskabet og udpege et medlem af topledelsen til at være ansvarlig for indsatsen.

Fødekæde mangler

Når det kommer til medlemmernes bestyrelser, har Danske Rederier ikke et samlet overblik over kvindelige repræsentanter.

En gennemgang af bestyrelserne for de 24 underskrivere via selskabernes hjemmesider og cvr-registret viser dog, at omkring en håndfuld ikke har et kvindeligt medlem i dag.

Langt hovedparten har mindst én kvindelig repræsentant, hvor Norden og Maersk eksempelvis har tre kvinder og DFDS to i sine bestyrelser.

Hos Danske Rederier mener Anne Trolle ikke, at det omfang adskiller sig væsentligt fra andre brancher.

"Men det er stadig ikke godt nok," siger hun og fortsætter:

"Når man rekrutterer folk til bestyrelser, er det jo tit relevant at kigge på tidligere eller nuværende CEO's andre steder. I det omfang, at man ikke har nogen kvindelige CEO's, har man i hvert fald ikke noget rekrutteringsgrundlag derfra."

I det omfang, at man ikke har nogen kvindelige CEO's, har man i hvert fald ikke noget rekrutteringsgrundlag derfra.

Anne Trolle

Er det godt nok at have et enkelt kvindeligt medlem i sin bestyrelse?

"Det kommer an på antallet af bestyrelsesmedlemmer, og hvordan bestyrelsen i øvrigt er sammensat. Hvis der er ni bestyrelsesmedlemmer og kun én kvinde, lyder det umiddelbart til, at der er plads til forbedring. Men hvis man har en mangfoldig bestyrelse på andre punkter, er det måske godt nok."

Der er selskaber som Navigare, Ultrabulk, Fjord Line, Clipper og Monjasa, der ikke har et kvindeligt medlem i deres bestyrelser i dag. I de tilfælde er der tale om bestyrelser på mellem tre og fem medlemmer.

Danske Rederier har en forventning om, at 75 pct. af medlemmerne skal bakke op om initiativet inden udgangen af 2020. Senere på året eller starten af næste år er det planen at følge op for at se, hvor mange der har formuleret konkrete mål.

Kun to kvindelige topchefer i danske rederier: "Det er da helt sløjt"

Flere rederier forpligter sig til at kæmpe for ligestilling i shipping

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere