Maersk overraskede med en melding om, at mængderne er faldet mindre end ventet i andet kvartal. Norden landede desuden et samarbejde med Diamond S, som de har slået flere konkurrenter for at få i hus.
Norden slog konkurrenter i kampen om Diamond S-skibe
Norden var i direkte kamp med tre konkurrenter om at lande et strategisk samarbejde med det amerikanske tankrederi Diamond S, der gør Norden til en sværvægter inden for produkttank.
I sidste ende trak det danske rederi det længste strå i kampen om at drive 28 MR-skibe, som nu bliver lagt ind i Norient Product Pool.
Ifølge ShippingWatchs oplysninger bød to danske aktører og en enkelt i London ind på udbuddet fra Diamond S Shipping. Norden ønsker ikke at kommentere, hvem rederiet var oppe i mod, men bekræfter, at konkurrencen var hård.
"Det har været rigtig dygtige konkurrenter. Det er de bedste i markedet," sagde Nordens chef for tank-divisionen Søren Huscher om konkurrencen.
Maersk: Coronavirus rammer mindre hårdt end frygtet
Coronavirus ser ud ikke til at have ramt fragten af containere ligeså hårdt som først frygtet, lød den overraskende melding fra Maersk i ugens løb. For lidt over en måned siden forventede Maersk et fald i volumen på 20 til 25 pct. Men det estimat bliver nu nedjusteret til mellem 15 og 18 pct.
Dermed lægger Maersk sig på linje med konkurrenterne Hapag-Lloyd og CMA CGM, og det skaber forhåbning om, at containerrederierne samlet set kan undgå tab i 2020.
"Industrien kan måske komme ud af 2020 uden tab," skrev shippinganalytiker Lars Jensen, som er adm. direktør i Sea-Intelligence Consulting, efterfølgende på Linkedin.
Vestager lægger op til at stoppe asiatisk statsstøtte
Konkurrencekommissær Margrethe Vestager kom onsdag med Kommissionens bud på, hvordan virksomheder i EU, herunder den maritime sektor, kan sikre sig mod unfair konkurrence og statsstøttede selskaber fra især Asien.
"Det indre marked er nøglen til europæisk vækst, men det virker kun, hvis der er lige konkurrencevilkår," sagde Margrethe Vestager på et pressemøde.
Helt aktuelt er det især inden for skibsfarten, hvor der har været krads kritik af de støttepakker, som er stillet i udsigt til bl.a. koreanske og taiwanesiske containerrederier, og som senest fik Maersks CEO Søren Skou til at opfordre EU til at handle.
Gang på gang lykkes det offshorerederierne at komme i mål med redningsplaner eller at få udskudt betalinger. De seneste måneder har både Solstad, Siem og Dof landet aftaler, og det er der en god grund til, forklarer analytikere.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.