Maersk skaber optimisme: "Industrien kommer måske ud af 2020 uden tab"

Som det seneste rederi i rækken melder Maersk, at coronavirussen ikke ser ud til at have ramt fragten af containere ligeså hårdt som frygtet. Det skaber håb om, at containerrederierne samlet set kan undgå tab i 2020, og at bunden er nået, vurderer analytikere.
Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix

Maersks overraskende udmelding om, at faldet i voluminerne i andet kvartal kommer til at blive mindre end først ventet, skaber optimisme på industriens vegne for hele året.

Som det seneste i række meddelte Maersk i går, onsdag, at coronavirussen ser ud ikke til at have ramt fragten af containere ligeså hårdt som først frygtet.

Det var ellers forventningen, at containerrederierne for alvor ville blive ramt af coronakrisen i foråret, hvor virussen spredte sig fra Asien og fik flere af verdens vigtigste økonomier til at lukke ned.

Med den seneste melding lægger Maersk sig dermed på linje med konkurrenterne Hapag-Lloyd og CMA CGM, og det skaber forhåbning om, at containerrederierne samlet set kan undgå tab i 2020.

"Rederiernes tilgang til kapacitetshåndtering virker tydeligvis, og industrien kan måske komme ud af 2020 uden tab (kollektivt, idet individuelle rederier stadig kan opleve tab)," skriver shippinganalytiker Lars Jensen, som er adm. direktør i Sea-Intelligence Consulting, på Linkedin.

Bunden kan være nået

Da Maersk fremlagde kvartalsregnskab i midten af maj, gik forventningen på et fald i mængderne på 20 til 25 pct. i andet kvartal. Men det estimat bliver nu nedjusteret til 15 til 18 pct. for perioden.

Af samme årsag regner Maersk med et driftsresultat (ebitda) for kvartalet, som ligger en anelse højere end i årets første tre måneder. Her endte driften før omkostninger til restrukturering og tilpasning på 1,5 mia. dollar.

De seneste måneder har containerrederierne aflyst et rekordstort antal af sejladser for at sænke udbuddet af skibe og holde hånden under fragtraterne.

Det ser i nogen grad ud til at have virket, da raterne på de vigtige ruter mellem Asien og Europa nåede sit højeste niveau i 2020 i sidste uge.

Hos mæglerhuset Clarksons Platou vurderer man, at den værste periode for containerrederierne kan være overstået.

"Vi tror, at faldet i voluminerne i andet kvartal vil være det laveste punkt i år med forbedrede voluminer i tredje og fjerde kvartal," skriver Frode Mørkedal, direktør for Equity Research i Clarksons Platou i en analyse.

Voluminer vigtigere end rater og brændstof

Mæglerhuset forventer, at containerrederierne vil begynde at gradvist genoptage sejladser i tredje kvartal. Det kan føre til faldende rater samtidig med, at brændstofpriserne er begyndt at stige.

"Det kan sætte et lille pres på marginerne igen. Når det er sagt er vores opfattelse, at forbedrede voluminer er mere vigtige for Maersk og andre containerrederier," skriver Frode Mørkedal.

Han forventer, at Maersk i gennemsnit vil tjene 1,7 mia. dollar i de to kvartaler i andet halvår.

Maersks topchef Søren Skou fremhæver selv de mange aflyste sejladser som nøglen til at præstere i det nuværende marked.

"Vi har været i stand til at navigere igennem et meget udfordrende andet kvartal, hvor vi har justeret vores kapacitet for at fastholde en høj udnyttelse af vores netværk og holde styr på omkostningerne i hele virksomheden", udtalte Søren Skou i forbindelse med opdateringen i går.

Coronavirus skaber dog fortsat så meget usikkerhed, at Maersk stadig ikke vil spå om resultatet for hele 2020.

Maersk fremlægger tal for andet kvartal 19. august.

Maersk med overraskende melding: Corona-virus rammer mindre hårdt end frygtet

Containerrederier genoptager flere aflyste sejladser

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også