Bunkerselskab er klar til forlig i sag om Thorco-havari
Bunkerselskabet Trans-Tec har sendt et forligstilbud til det danske rederi Thorco Shipping. Thorco beskylder selskabet for at have leveret forurenet brændstof til skibet Thorco Lineage, som grundstødte sidste år.
Bunkerselskabet Trans-Tec er klar til at indgå forlig i sagen om et Thorco-skib, som grundstødte ved en Stillehavsø i sommeren 2018.
Fragtskibet Thorco Lineage forulykkede i juni 2018, da det pludselig fik motorstop ved Polynesien. Det er Thorcos opfattelse, at problemerne skyldes forurenet brændstof købt af Trans-Tec.
Efter mere end et års tovtrækkeri har Trans-Tec, som hører under den globale oliekoncern World Fuel Services, nu sendt et tilbud til det danske rederi Thorco Shipping.
Selskabet foreslår at betale cirka 253.000 dollar, eller omkring 1,7 mio. kr., for at lukke sagen.
"Tilbuddet vil være gældende i ti dage, hvorefter det automatisk bliver trukket tilbage," skriver Trans-Tecs advokater i brevet, som blev sendt til Thorco for lidt mere end en måned siden.
Grundstødningen af Thorco Lineage er den mest opsigtsvækkende af de mange sager, som bliver knyttet til sidste års problemer med dårlig bunkerolie i nøglehavne i USA, Singapore og Panama.
Thorco har tidligere opgjort regningen til mindst 65 mio. kr. Nu kan sagen så blive lukket, hvis rederiet vælger at takke ja til forliget.
Central prøve er landet
Havariet skete, da Thorco Lineage var på vej fra USA til Australien. Skibet blev få dage senere hjulpet fri af kystvagten, som frygtede, at et olieudslip kunne føre til en "økologisk katastrofe".
Motorerne gik ud efter, at skibet var begyndt at brænde bunkerolie, som blev leveret i Panama en uge før ulykken. Sælgeren var Trans-Tec, mens tyske Bomin stod for leverancen.
En prøve af skibets olie er siden blevet analyseret af Intertek for at fastslå, om den var forurenet.
Ifølge Trans-Tecs advokater så frikender prøven olien. Alligevel er bunkerselskabet klar til at indgå forlig for at sætte en stopper for en allerede lang og dyr retssag i USA.
"Selv om vi nu har modtaget den endelige rapport fra Intertek, og resultaterne tydeligt viser, at brændstoffet ikke kan have forårsaget grundstødningen af Thorco Lineage, så fremsætter vi hermed et tilbud på 253.402,56 dollar for et fuldt og færdigt forlig af kravet i bytte for en generel tilbagetrækning af alle krav mod Trans-Tec og WFS (World Fuel Services, red.) (...)," lyder det i brevet til Thorco.
Det er uvist, hvordan Thorco forholder sig til forliget, da det ikke umiddelbart har været muligt at få en kommentar fra rederiet.
Dårlig bunker i omløb
Fra foråret 2018 blev en bølge af skibe ramt af motorproblemer som følge af beskidt brændstof.
Problemerne begyndte i Houston og spredte sig siden til Panama, Singapore og flere andre havne i Hongkong og Kina.
Epidemien førte til en byge af sager, hvor skibsejere, rederier, operatører, bunkerselskaber og handelshuse fortsat kæmper for at undgå at betale regningen for reparationer og tabt omsætning.
Det er aldrig blevet slået fast med garanti, hvordan den beskidte bunker endte på verdensmarkedet.
I to retssager et det amerikanske olieselskab Valero blevet beskyldt for at være kilden. Sagerne er dog verserende, og Valero har aldrig forholdt sig offentligt til anklagerne.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.