ShippingWatch

Thorco forventer stor millionregning for grundstødt skib

Regningen efter grundstødningen af Thorco Lineage bliver estimeret til mindst 65 mio. kr. De penge jagter rederiet Thorco Shipping nu fra to anerkendte bunkerselskaber, som bliver beskyldt for at have leveret dårlig bunkerolie.

Foto: Marine Nationale

Det danske rederi Thorco Shipping har tabt et anseeligt millionbeløb på grundstødningen af skibet Thorco Lineage, som forulykkede i Stillehavet efter et motorstop tidligere på året.

Rederiet, som er ejet af Stadil-familien, har estimeret den foreløbige regning for havariet til at være mindst 10 mio. dollars. Det svarer til lidt over 65 mio. kr. ved dagens kurs.

De penge vil Thorco nu have dækket fra to anerkendte bunkerselskaber, som bliver beskyldt for at have forårsaget ulykken ved at levere forurenet brændstof til fragtskibet.

Det fremgår af retsdokumenter indsendt til en amerikansk domstol i Florida, som ShippingWatch har læst.

Thorco har ikke tidligere oplyst, hvor meget grundstødningen har kostet. Det er samtidig første gang, at rederiet offentligt anerkender, at dårlig bunkerolie kan være forklaringen på ulykken.

Siden foråret har shippingindustrien været ramt af vedvarende problemer med skibsbrændstof af dårlig kvalitet, som gør skade på skibenes motorer, når den bliver brændt.

Hvis det viser sig, at brændstoffet var den direkte årsag til havariet af Thorco Lineage, så vil det være det hidtil mest dramatiske eksempel på den ravage, som den beskidte olie har skabt i nøglehavne over hele verden den seneste tid.

Fortsat på værft i Sydkorea

Fragtskibet Thorco Lineage gik på grund ved fransk Polynesien i juni 2018, da motorerne gik ud. Det måtte senere slæbes i sikkerhed af den franske kystvagt, som frygtede et olieudslip ved øgruppen.

Som tidligere beskrevet på ShippingWatch, så opstod motorproblemerne, efter at skibet var begyndt at brænde bunkerolie, som var leveret i Panama en uge tidligere. Sælgeren var et datterselskab til bunkergiganten World Fuel Services, mens tyske Bomin stod for den fysiske leverance.

De to bunkerselskaber har efterfølgende skændtes om, hvem der bærer ansvaret, hvis det ender med at blive slået fast, at olien er årsagen til ulykken. Nu går Thorco imidlertid selv i offensiven med krav mod begge selskaber.

Ifølge Thorco har man fået oplyst af skibets ejer, som man chartrede det af, at den urene bunkerolie var den direkte årsag til motorstoppet. Derfor vil man holde de to bunkerselskaber ansvarlige for de omfattende skader på Thorco Lineage. Tab som løber op i cirka 65 mio. kr.

Regningen dækker blandt andet reparation af skibets motorer og skrog, mens der er udgifter til beskadiget last og opbevaring af last i et pakhus. Dertil kommer tabt omsætning, da skibet er ude af drift og fortsat befinder sig på et værft i Sydkorea.

Problemer op til ulykken

I retsdokumentet, som Thorco har indsendt for halvanden uge siden, bliver der desuden afsløret flere detaljer om havariet.

På baggrund af oplysninger fra skibets ejer beskriver rederiet, hvordan besætningen kæmpede for at løse problemerne med motorerne i flere dage op til den endelige grundstødning 24. juni.

Skibet begyndte at brænde olien cirka en uge efter, at den blev leveret 13. juni i Cristobal, Panama, hvor andre skibe også har rapporteret om problemer med dårlig bunker. I den følgende uge måtte besætningen flere gange reparere motorerne og rense brændstofsindsprøjtningen.

21. juni blev problemerne så alvorlige, at motoren brød sammen, hvilket fik skibet til at grundstøde på den nordlige kyst af øen Raroia.

Thorco Lineage var vej fra USA til Australien, da ulykken indtraf. Ingen personer kom til skade, og det lykkedes også at forhindre et udslip.

De to bunkerselskaber, som Thorco købte brændstoffet af, World Fuel Services' datterselskab Trans-Tec og leverandøren Bomin, nægter begge at have et juridisk ansvar for ulykken.

ShippingWatch har kontaktet Thorco for at få en kommentar til den foreløbige regning efter havariet og kravene mod de to selskaber, men rederiet er ikke vendt tilbage ved redaktionens deadline.

Dårlig bunkerolie kan være årsag til Thorco-ulykke

Bomin afviser ansvar for Thorco-havari

Euronav ramt af dårlig bunker: "Nogen havde dumpet affaldsstoffer i olien" 

BW hiver bunkerkoncern i retten over beskidt brændstof

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs