Sidste uges overskrifter var domineret af klimadagsordenen på shippings svar på Davos-topmødet i Singapore, de første prisindikationer på lavsvovsolie fra containerrederierne, DSV's regnskab og flere store regnskaber.
Rederierne og ikke mindst deres kunder venter alle i spænding på, hvor meget dyrere det nye og mere miljøvenlige brændstof, som skibe skal sejle på fra næste år, bliver.
Nu er containerrederierne så småt begyndt at tanke det nye brændstof, og dermed er der de første prisindikationer på, hvad det kommer til at koste kunderne i ekstratillæg.
DSV har fået fuld adgang til Panalpina, integrationen er sat igang og både synergier og forventninger til året er meldt ud. Det danske logistikselskab skal nu igang med at lære af dele af det schweizistiske opkøb at kende.
Det gælder også fragten af letfordærvelige fødevarer, som – i modsætning til DSV – fylder en hel del hos Panalpina.
Containerrederierne frygter svær afslutning på 2019
Bekymringen for resten af året vokser hos flere af de største containerrederi. Mens Maersk for nyligt opjusterede sine forventninger, så regner den japanske konkurrent med et underskud i anden halvdel af 2019.
Det store kinesiske rederi Cosco melder også om sløj vækst i tredje kvartal.
Læs også om et Thorco-skib, som har tabt dele til vindmøller i havet, Prosafes fusion med Floatel, som hænger i en tynd tråd, trods opbakning fra kunderne i olieselskaberne, DFDS' fejslagne handel med Moby og meget mere.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.