ShippingWatch

I 2020 vil shipping blive mødt med klimakrav fra storbanker

I 2020 skal storbankers nye klimakrav til shippingindustrien for alvor ud af startblokken, fortæller bankerne, der står bag principperne på konferencen Global Maritime Forum. Forventningen er, at op mod 90 pct. af verdens shippingbanker har tilsluttet sig om tolv måneder.

Michael Parker (tv.), Paul Taylor (i midten) og Kristin Holth (th.) på årets Global Maritime Forum i Singapore. Foto: Global Maritime Forum

SINGAPORE

En række storbankes klimakrav til shippingindustrien er endnu ikke for alvor indkorporeret i hverdagen, men det skal der laves om på i 2020, hvor forventningen samtidig er, at endnu flere asiatiske og amerikanske banker vil tilslutte sig.

Det er meldingen fra storbankerne Citi, DNB og Societe Generale på konferencen Global Maritime Forum, som i disse dage finder sted i Singapore.

"Det er en proces for 2020 at få dette til at fungere på en praktisk måde, så vi kan se, hvordan vi rapporterer, og hvordan vores porteføljer vil se ud, og hvordan det vil påvirke industrien," lyder det fra Kristin Holth, chef for Ocean Industries hos DNB.

Det er en proces for 2020 at få dette til at fungere på en praktisk måde, så vi kan se, hvordan vi rapporterer, og hvordan vores porteføljer vil se ud, og hvordan det vil påvirke industrien

Kristin Holth, chef for DNB's ocean-division

Kuglerne til Poseidon Principles blev støbt under sidste års Global Maritime Forum i Hong Kong.

I sommer kunne 11 storbanker såsom britiske Citi, norske DNB og franske Societe Generale, så annoncere, at de var blevet enige om de nye principper.

Principperne er dog endnu ikke haft den store indflydelse, siden de blev vedtaget i sommer, erkender Societe Generale, som i sin tid var med til at tage initiativ til principperne.

"Indtil videre er det ikke specielt meget, men vi håber, at det ændrer sig," siger Paul Taylor, global head of shipping & offshore og viceformand for komiteen bag principperne.

Ambition om at støtte energi-omstilling

Poseidon Principles er baseret på IMO's klimastrategi om en halvering i udledningen af drivhusgasser frem mod 2050 og en reduktion i CO2-udslippet allerede i 2030.

Målet med Poseidon Principles er at skabe et fælles udgangspunkt for at vurdere og undersøge, om bankernes låneporteføljer er på linje med IMO's klimamål. På den måde mener bankerne også, at principperne kan hjælpe med at håndtere kritiske investeringsrisici.

Ambitionen om at få principperne ud at leve i 2020 handler blandet andet om, at rederierne begynder at indrapportere tal for deres udledning til bankerne, som kan tage det ind i arbejdet med lånegivningen, fortæller Kristin Holth.

Paul Taylor fra Societe Generale understreger, at principperne ikke sætter krav om, at banker skal ændre på sine beslutninger, men han forventer, at de vil føre til, at bankerne fremover lavere en grundigere due diligence i lånegivningen og samtidig sætter større fokus på CO2-udledningen i de aktiver eller selskaber, som ønsker finansiering.

Han tror, at principperne bliver en fordel for de rederier, som går forrest i den grønne omstilling.

"Poseidon Principles vil føre til bedre likviditet for de skibe, som støtter energiomstillingen, og det er en underliggende ambition," fortæller han.

Forventer at lande ni ud af ti banker

Poseidon Principles støttes i dag alene af 11 europæiske banker, mens både asiatiske og amerikanske banker glimrer ved deres fravær. Bankerne bag principperne har tidligere erklæret, at målet er at få bl.a. asiatiske banker ombord.

Michael Parker, global industry head of shipping & logistics i Citi og formand for komiteen, som har udarbejdet principperne, forklarer delvis fraværet af asiatiske banker med kulturforskelle.

Poseidon Principles vil føre til bedre likviditet for de skibe, som støtter energiomstillingen, og det er en underliggende ambition

Paul Taylor, global chef for shipping og offshore i Societe Generale

"Man skal forstå, at disse emner rækker op på bestyrelsesniveau, fordi institutioner bliver nødt at være meget betænksomme, når de laver miljømæssige forpligtelser," siger han.

"Særligt nogle asiatiske lande er meget betænksomme om disse emner og tager sig længere tid end andre lande, og især europæerne har været meget fokuseret på denne agenda i noget tid."

Michael Parkers forventning er, at 80 til 90 pct. af alle shippingbanker har tilsluttet sig principperne inden for de næste 12 måneder.

Efter bankers nye miljøkrav: Rederier mærker også pres fra kunderne

11 af verdens største shippingbanker stiller klimakrav til rederierne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere